درد در ناحیه تناسلی هنگام دخول یا دیسپارونیا، بیماری است که در آن مرد یا زن، هنگام برقراری رابطه ی جنسی یا بعد از آن، درد تکرار شونده و مداومی را در ناحیه تناسلی خود حس می کنند. این درد در افراد مختلف مبتلا به آن، متفاوت است و ممکن است در همان ابتدای دخول یا در مراحل دیگر دخول خود را نشان دهد. بر این اساس که چه زمانی فرد درد را حس می کند، درمان های مختلفی را در نظر می گیرند. این بیماری در زنان بسیار شایع تر از مردان است. این درد قبل یا حین رابطه ی جنسی باعث کاهش لذت برای زن می شود.
یکی از انواع این درد بعد از رابطه روی می دهد که شیوع آن در زنان 30 درصد است و درمان آن کمی دشوار است.
این درد در زنان به صورت درد در محل ورودی واژن یا در داخل لگن بروز می کند.

تشخیص بیماری درد تناسلی هنگام دخول

از آن جایی که تشخیص این درد کمی مشکل است و ممکن است با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود، بهتر است افراد به پزشک مراجعه کنند تا او با بررسی دلایل درد و عوامل تاثیر گذار بر روی آن، بتواند تشخیص درستی بدهد. پزشک برای معاینه ممکن است لبه های واژن را باز کرده و آن را بررسی کند و گاهی حتی به اطراف واژن فشار هایی را اعمال کند تا عملکرد درد را ارزیابی کند. پزشک برای این بررسی ها ممکن است از انگشتان دست خود استفاده کرده یا از وسیله ی خاصی به نام اسپکولوم کمک بگیرد.
در بعضی از موارد، پزشک برای بررسی عفونت ها، درخواست آزمایش ادرار می دهد که در این آزمایش که به سواب نیز معروف است، پزشک یک چوب بلند که روی سر آن پنبه قرار دارد را بر روی پوست داخل یا خارج از واژن می کشد تا ترشحات یا سلول های پوست را جمع آوری کند. سپس نمونه را به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می کند تا مورد بررسی قرار گیرد و دلیل درد تناسلی هنگام دخول مشخص شود.

علل بیماری درد تناسلی هنگام دخول

تنش و اضطراب برای عمل جنسی، عدم مهارت کافی زوج ها برای پیش نوازی و ایجاد تحریک، واژینیسموس که در آن ماهیچه های واژن منقبض می شود و اجازه ی وارد شدن آلت تناسلی مرد را نمی دهد، عفونت، اسکارهای اپیزیوتومی شدید در زن، آندومتریوز، سیستیت بینابینی، جراحی یا رادیوتراپی واژن و انواع سرطان ها  از شایع ترین دلایلی هستند که برای این بیماری بیان می شوند. اما تحقیقی که به تازگی در آمریکا منتشر شده است، این دلایل را در دو گروه فیزیکی و روانی طبقه بندی کرده است.

  • دلایلی فیزیکی

    دلایل فیزیکی درد تناسلی بعد از دخول مربوط به مشکلات بدنی و ساختاری هستند.
    از جمله دلایل فیزیکی این درد می توان به بیماری های پوستی و اگزماها، بیماری عفونی در ناحیه اندام تناسلی، مشکلات هورمونی، پرتودرمانی که باعث تابش شدید اشعه به اندام های جنسی می شود، ولوودینیا، درد دراز مدت، سوزش، التهاب و ادم مثانه، کیست، مشکلات عضلانی، التهاب دهانه رحم و انسداد لوله های فالوپ اشاره کرد که درصد شایعی از این درد را هنگام دخول در زنان شامل می شوند.

  • دلایل روانی و ذهنی

    این دلایل همان گونه که از نام شان پیداست، به دلیل مشکلات روانی در فرد ایجاد می شود و باعث ایجاد این درد در هنگام دخول می گردد. از جمله این دلایل روانی می توان به افسردگی، اضطراب، خشونت، ترس از رابطه ی جنسی و احساس شرم از برقراری رابطه اشاره نمود.

درمان بیماری درد تناسلی هنگام دخول

درمان هایی که پزشکان برای این درد که هنگام دخول یا بعد از آن روی می دهد، در نظر می گیرند، بسته به عامل ایجاد کننده، متفاوت است و همچنین به زمان درد یعنی بعد از دخول یا در هنگام دخول نیز بستگی دارد.

  • درمان در صورت وجود بیماری عفونی

    برای درمان این گونه دردها، معمولا پزشکان داروهایی که به صورت کرم و پماد است و به صورت موضعی در محل استعمال می شوند، تجویز می کنند که بیشتر خاصیت ضدقارچی دارند. معروف ترین این پمادها کلوتریمازول است که کاربرد زیادی دارد.

  • درمان مربوط به درد ناشی از التهاب دهانه رحم

    زمانی که پزشک تشخیص می دهد این درد ناشی از التهاب رحم است، معمولا داروهای آنتی بیوتیک را برای کاهش این التهاب تجویز می کند.

  • درمان درد مربوط به انسداد لوله های فالوپ

    پزشکان معمولا در این مواقع، بهترین درمان را جراحی لگن و باز کردن این لوله ها می دانند تا این درد برطرف گردد.

  • درمان درد مربوط به مشکلات روانی

    در این زمان، پزشک ابتدا سعی می کند مشکلی که باعث ایجاد این درد شده است را شناسایی کند؛ سپس با توجه به آن، برنامه ی دارویی و درمانی مناسب را برای بیمار لحاظ می کند.

  • درمان درد مربوط به آندومتریوز

    درمانی که پزشکان برای این مورد در نظر می گیرند، شامل دارو درمانی و درمان هورمونی است. در درمان دارویی معمولا ابتدا به بیمار داروهای کاهنده ی درد داده می شود؛ سپس رژیم درمانی خاصی برای او در نظر می گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *