آزارگری جنسی که به آن سادیسم نیز می گویند، نوعی انحراف جنسی و اختلالی است که در آن، فرد بیمار برای تحریک جنسی خود، می کوشد به قربانی آزار جنسی یا روانی وارد کند و از این کار لذت خاصی برده و تحریک می شود. این آزار جنسی یا روانی قربانی، می تواند فرد را به ارگاسم و اوج لذت جنسی برساند. تحقیقات انجام شده روی 112 بیمار گرفتار سادیسم یا آزارگری جنسی نشان می دهد که شروع این اختلال، معمولا قبل از 18 سالگی روی می دهد و کم کم به اوج خود می رسد.
شیوع آزارگری جنسی در مردان بیشتر از زنان است. برخی از بیماران مبتلا به سادیسم، مازوخیسم هم دارند. در افراد مبتلا به آزارگری جنسی، فرد گاهی قصد رابطه ی جنسی با قربانی را ندارد و تنها از آزار جنسی و روانی او لذت برده و تحریک می شود و به ارگاسم می رسد.
برخی از روان شناسان مسائل جنسی، این گونه تصور می کنند که اختلال آزارگری جنسی یکی از اختلالات روانی است و در دسته اختلالات جنسی طبقه بندی می شود، یعنی فرد دچار یک سری از ناهنجاری های روانی در بعد فردی و اجتماعی است و این ناهنجاری و اختلال را در قالب آزارگری جنسی افراد دیگری و به خصوص جنس مخالف به نمایش می گذارد.

نشانه های آزارگری جنسی یا سادیسم

نشانه های مختلفی در این طیف از افراد دیده می شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  1. رفتارها و سخنانی که با آن فرد قربانی را مورد آزار جنسی و روانی قرار می دهند و از زجر کشیدن او لذت برده و تحریک می شوند. بعضی از رفتار های این افراد، تنها کلامی و با یادآوری خاطراتی برای قربانیان است و گاهی جسمانی بوده و به آزار جسمانی فرد می پردازند. مطالعات روی این افراد نشان می دهد این افراد از تحقیر و درد کشیدن طرف مقابل لذت برده و به لذت جنسی می رسند.
  2. اعمالی که این افراد هنگام اذیت کردن قربانی انجام می دهند، شامل تحقیر، به بند کشیدن و ایجاد درد برای قربانی است.
  3. این افراد از هیچ راهی به جز آزارگری نمی توانند به اوج لذت جنسی برسند و تنها با این کار است که لذت جنسی آن ها روی می دهد.
  4. این افراد در رابطه ی جنسی حتی تمایلی به معاشقه و پیش نوازی ندارند.
  5. افکار مبتلایان به سادیسم، دائم حول برقراری رابطه ی جنسی و آزار قربانی می چرخد.
  6. در بعضی از موارد، این افراد تمایل به آسیب رساند به قربانی را نیز دارند.
  7. از دیگر نشانه های افراد سادیسمی، خیانت و تنوع طلبی است.

انواع سادیسم چیست؟

  1. سادیسم ذهنی

    این نوع از آزارگری، خطر زیادی ندارد و فرد تنها با فکر کردن به صحنه های آزارگری جنسی، خود را تحریک می کند.

  2. سادیسم سمبولیک

    در این نوع از آزارگری، فرد مبتلا سعی می کند با گفتار خود و تحقیر و توهین، قربانی را مورد آزار جنسی قرار دهد و کاری به آزار جسمانی قربانی ندارد.

  3. سادیسم بدنی

    این نوع از آزارگری خطرناک ترین نوع سادیسم است؛ زیرا فرد کسب لذت جنسی را در تحمیل آزار و اذیت بدنی و ایجاد دردهای جسمی برای دیگران می بینند و سعی می کند به آزار جسمانی قربانیان بپردازد.

علت های آزارگری جنسی چیست؟

محققان ریشه اصلی این اختلال را، دوران کودکی فرد می دانند. در این زمان، والدین فرد سعی در تربیت جنسی او نداشته اند؛ زیرا چیزی که تحقیقات نشان می دهد این است که اگر تربیت جنسی فرد در دوران کودکی به درستی صورت گیرد، هیچ گاه فرد گرفتار سادیسم نخواهد شد. در مصاحبه ای که با دکتر راینز انجام شده است، او علل آزارگری جنسی یا سادیسم را به شرح زیر می داند:

  1. اختلالت هورمونی در افراد مبتلا
  2. زمینه های وراثتی و خانواده
  3. وجود اختلالات روانی خاص در فرد که او را به سمت این کار می کشاند.
  4. کودک آزاری هایی که کودک از شروع تولد با آن ها رو به رو شده است.

درمان آزارگری جنسی چگونه است؟

افراد مبتلا به این اختلال باید به مراکز روانکاوی بروند یا توسط افراد دیگر برده شوند تا روان شناسان با بررسی وضعیت این بیماران درمان مناسب را برای آن ها در نظر بگیرند. اما درمان های رایجی که برای این گونه از افراد در نظر گرفته شده است، بینش مداری یا شرطی سازی انزجاری با کمک روان درمانی است.
درمان های دیگری که بعضی از روان شناسان برای این افراد در نظر می گیرند، شامل بهبنه سازی الگوهای برانگیختگی جنسی فرد و خودارضایی و کمک گیری از همسر به همراه آموزش مهارت های اجتماعی است.
گاهی مبتلایان دچار توهم نیز هستند که در این صورت برای آن ها داروهای کاهنده ی توهم و ضد وسواس تجویز می شود که باید طبق برنامه ی خاصی آن ها را مصرف کنند. یک اصل مهم در درمان آزارگری جنسی این است که خود فرد بخواهد درمان شود. در صورتی که فرد تمایلی به درمان نداشته باشد، روش های درمانی کارآمد نخواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *