آموزش کودک در زمینه مسائل جنسی یک قدم بسیار ضروری برای هر پدر و مادری است، چرا که بچه ها در سنین قبل از مدرسه به شدت به اطلاعات متناسب با سن خود درباره بدنشان، بلوغ، رابطه جنسی و تولید مثل نیاز دارند. برای این کار، نیاز به اجرای یک سخنرانی بزرگ یا برقراری یک مکالمه طولانی نیست، در عوض شما باید برای آموزش مسائل جنسی به کودک، یک صحبت مشخص را بارها و بارها برای او تکرار کنید.

بلوغ در نوجوانان با تغییرات چشم گیر فیزیکی و احساسی همراه است که در صورت آماده نبودن فرزند شما می تواند او را به شدت بترساند. آموزش کودک و صحبت های شما برای یاد دادن مسائل جنسی باید موضوعاتی مانند مراحل رشد جنسی، آنچه که باید از دوران بلوغ انتظار داشته باشند، مسئولیت های رابطه جنسی و روابطشان را شامل شود.

به عنوان اولین قدم، خودتان مراحل رشد جنسی کودک را درک کنید

والدین معمولا تجربه های خود درباره اولین دندان کودک و نخستین قدم هایش را بسیار بیشتر از رشد جنسی او به اشتراک می گذارند. این موضوع از آنجا قابل درک است که رشد جنسی فرد یک جنبه بسیار خصوصی از زندگی او محسوب می شود. با این حال، کمبود دانش درباره رشد جنسی طبیعی و نرمال کودک، می تواند به اضطراب های غیر ضروری درباره علاقه فرزند شما به برهنگی، موارد بی ادبانه و رابطه جنسی، منجر شود.

بنابراین بسیار مهم است که درک کنید مراحل رشد جنسی کودک شما در سنین مختلف او با چه تغییراتی همراه است و چه کارهایی از دست شما برمی آید تا تطبیق با این تغییرات را تا حد امکان برای او ساده تر سازید. در این زمینه، شاید شما هم مثل بسیاری از والدین دیگر از شنیدن این خبر خوشحال شوید که کمک به کودک برای حرکت سالم و شاد او به سمت بلوغ جنسی، به یک سخنرانی بزرگ که حاوی کلمات بسیار عالی باشد، نیاز ندارد. در این مقاله با روش ها و راهکارهایی آشنا می شوید تا به یاری آنها، در گذر از فرزند خود از این مرحله بسیار حساس، با او همراه شوید.

چگونه با فرزند خود درباره مسائل جنسی صحبت کنید؟

آموزش جنسی کودک در سنین پیش از مدرسه، معمولا در زمان صحبت از قسمت های مختلف بدن و عملکرد آنها، یاد دادن مراقبت از خود، احترام و محافظت از اعضای بدن و آماده سازی آنها برای بلوغ صورت می گیرد. انتخاب سن صحیح برای پاسخ دادن به این سوال کودک که «من از کجا اومده ام؟» و «سکس چیه؟» بسته به میزان راحتی خانواده شما در صحبت از این مسائل بستگی دارد و در واقع نمی توان یک زمان مشخص را برای این کار تعیین کرد.

بسیاری از کودکان پیش از اینکه به سن مدرسه برسند، شروع به پرسیدن سوال های جنسی می کنند و تا سه سالگی، علاقه شدیدی به دانستن این مسائل نشان داده و نظریه هایی نیز برای خود دارند. آموزش کودک درباره مسائل جنسی و صحبت در این زمینه، به او نشان می دهد که بزرگترهای اطرافش قابل اعتماد هستند. شما به عنوان والدین، می توانید زمینه ای را برای فرزند خود فراهم کنید که درباره بدن و عملکردهای آن احساس راحتی کرده و اعتماد به نفس کافی را برای پرسیدن سوال هایش از شما داشته باشد. در کنار حمایت شما، برنامه های مدرسه نیز برای پشتیبانی از او در این فرایند، بسیار حیاتی هستند. برقراری یک برنامه خوب برای آموزش کودک در رابطه با مسائل جنسی، نشانگر این است که جامعه نیز مسئولیت خود را در مواجهه با این جنبه از رشد کودک، به عهده گرفته است. این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر خانواده ها و مدرسه نسبت به این موضوع بی توجهی کنند، کودکان منابع اطلاعاتی دیگری را پیدا می کنند که لزوما قابل اعتماد نیستند، مانند دوستانشان، اینترنت و رسانه ها.

رشد طبیعی جنسی کودک در سنین پیش از مدرسه

اگر فرزند شما نسبت به مسائل جنسی علاقه نشان داده یا رفتارهای خاص جنسی را بروز می دهد، نگران و وحشت زده نشوید، چرا که این موضوع کاملا نرمال است. در سال های پیش از مدرسه، فرزند شما ممکن است رفتارهایی عادی مانند موارد زیر را تجربه کند:

  • فرزند شما ممکن است از برهنه بودن در مقابل شما و همسرتان احساس شرم و خجالت بکند.
  • او ممکن است به رابطه و بازی با دوستان هم جنس خودش تمایل بیشتری داشته و در هنگام صحبت از جنس مخالف، از «دخترها» یا «پسرها» گلایه کند.
  • بازی با بچه های دیگر ممکن است شامل بوسه یا نقش های ازدواجی باشد.
  • کودک شما درباره تفاوت های جنسی، روابط جنسی و بارداری کنجکاو بوده و ممکن است درباره چنین مسائلی با درجات مختلفی از صحت و سقم با دوستانش صحبت و بحث کند.
  • بازی های شامل رفتارهای جنسی مانند «دکتر بازی» که کودک در سنین پایین تر تجربه کرده است، ممکن است همچنان ادامه پیدا کنند، چرا که فرزند شما به دانستن بیشتر در این زمینه علاقه مند است.

پیشنهادات کلی برای آموزش کودک و برخورد صحیح با او در سنین پیش از مدرسه

  • گاهی اوقات نباید صبر کنید تا کودک حتما از شما سوال بپرسد. اگر تا سن ده سالگی فرزند شما هیچ حرف یا پرسشی را درباره مسائل جنسی مطرح نکرد، این احتمال را بدهید که خجالت یا شرم مانع او شده است.
  • بعضی از بچه ها در سن شش سالگی شرم و حیای بیشتری داشته و ممکن است از شما بخواهند که به تنهایی حمام رفته یا حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. این فرصت بسیار خوبی است که مطمئن شوید کودک می تواند به لمس هایی که احساس خوبی نسبت به آنها ندارد، نه بگوید.
  • خود ارضایی در کودکان، حتی در سنین پیش از بلوغ امری طبیعی بوده و شما باید بدون عصبانیت یا وحشت زدگی، برخورد صحیحی را نسبت به آن اتخاذ کنید.
  • برخی از والدین صحبت درباره باردار شدن را در سنین پیش از مدرسه کودک شروع می کنند. بسیار مهم است که آموزش کودک در این زمینه و صحبت با او تا سن هشت یا نه سالگی صورت گرفته باشد. اگر فرزند شما هیچ سوالی در این رابطه نپرسید، می توانید مکالمه با او را این طور شروع کنید: «هیچ وقت بهش فکر کردی که چطور به دنیا اومدی؟» در واقع، شما باید به دنبال فرصت مناسبی باشید تا این صحبت را شروع کنید، برای مثال می توانید از یک کتاب مرتبط با بارداری استفاده نمایید.
  • در برخی از دختران، بزرگ شدن سینه ها و چرخه قاعدگی در سن هشت سالگی اتفاق می افتد. بنابراین در سن نه سالگی، آموزش کودک، هم پسر و هم دختر را در زمینه رشد و تغییرات بدن شروع کنید.
  • فرض را بر این نگذارید که صحبت های طولانی شما، هر آنچه که لازم بوده را به کودک آموزش داده است. لازم است که شما بارها و بارها به موضوعات جنسی بازگردید و درباره آنها صحبت کنید (در واقع، این روش بهترین راه برای ایجاد یک تعامل سازنده با کودک است).
  • مطمئن شوید که فرزند شما می داند که برای صحبت درباره مسائل شخصی و احیانا خجالت آورش، نزد چه کسانی باید برود. کسانی را به کودک معرفی کنید که درصورت نیاز او و عدم تمایلش برای صحبت با شما، با آنها تعامل کند.
  • برنامه هایی که مهد کودک یا آمادگی کودک برای آموزش کودک در زمینه مسائل جنسی ارائه می دهد را پیگیری کرده و با تدارک دیدن اطلاعات مناسب سن کودک، از این برنامه ها پشتیبانی نمایید.

بالغ شدن باعث چه تغییراتی در بدن و روان کودک می شود؟

بلوغ با تغییرات فیزیکی و احساسی شدید اتفاق می افتد و ممکن است برای کودکی که آموزش های لازم را دریافت نکرده است، وحشت آور باشد. برای کودک شما، دانستن این موضوع که پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده اش، چه زمانی این تغییرات را در خود مشاهده کرده اند، می تواند قوت قلب بزرگی باشد. درباره احساس خود در موقعیت هایی نظیر پریود شدن یا دیدن خواب های جنسی (احتلام) با کودک صحبت کرده و به او بگویید که چگونه این وضعیت ها را مدیریت می کرده اید.

پیشنهادات کلی برای آموزش کودک در سنین بلوغ شامل موارد زیر هستند:

  • صحبت درباره مسائل مربوط به بلوغ را در سن نه سالگی شروع کنید.
  • اگر خودتان درباره تغییرات بلوغ اطلاعات دقیق و کافی ندارید، مطالعه نمایید.
  • از ابزارهای آموزش جنسی متناسب با سن کودک استفاده کنید (مانند کتاب ها) تا راحت تر برای فرزند خود توضیح دهید که باید منتظر چه تغییراتی باشد.
  • با دختر خود درباره جزئیات پریود شدن و ملزوماتش، مانند نوار بهداشتی و نحوه استفاده از آن نیز صحبت نمایید.
  • پسران نیز باید پیش از دیدن خواب های جنسی و احتلام درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند تا در صورت وقوع این اتفاق بهت زده نشوند.
  • با دختر خود درباره تغییرات بلوغ در پسران و با پسر خود درباره تغییرات بلوغ در دختران حرف بزنید.

درباره بیولوژی رابطه جنسی و تولید مثل چه نکاتی را باید به کودک خود بگوییم؟

پیشنهادات این زمینه شامل نکات زیر هستند:

  • با فرزند خود صادق و راستگو باشید. اگر کودک از شما می پرسدکه «چرا زنها و مردها رابطه جنسی دارن؟» به این پاسخ اکتفا نکنید که «چون می خوان بچه دار بشن». برای او توضیح دهید که رابطه جنسی باعث لذت و احساس خوب در طرفین می شود.
  • از تجهیزات مناسب سن کودک مانند کتاب ها برای توضیح این مسائل استفاده کنید.

امنیت شخصی و مهارت های تندرستی برای کودکان

بسیار ضروری است که فرزند ما مهارت و دانش کافی را برای محافظت از امنیت و سلامت شخصی خود داشته باشد. با رعایت موارد زیر می توانید در این زمینه به فرزند خود کمک کنید:

  • نام صحیح قسمت های جنسی بدن و عملکرد آنها را برای کودک توضیح بدهید. این کار به کودک کمک می کند تا با شفافیت بیشتری با بدن خود مواجه شده و برای امنیت شخصیش همکاری کند.
  • مهارت های لازم برای محافظت از حریم شخصی خود در فضای مجازی را حتما به کودک آموزش دهید.
  • فضایی را فراهم کنید که کودک با احساس امنیت کافی درباره احساسات و مشکلاتش با شما صحبت کند.
  • کودک را تشویق کنید تا درباره کسانی که می توانند او را لمس کنند، با قاطعیت تصمیم بگیرد.
  • شبکه ای از افراد پشتیبان را به فرزند خود معرفی کنید که شامل والدین، برخی از دیگر اعضای خانواده و معلمانش می شوند.
  • آموزش کودک درباره لمس های محرمانه را فراموش نکنید. به او بگویید که «اصلا درست نیست که یک فرد دیگر، حتی افراد نزدیک، بخواهند بخش های خصوصی بدن تو را بدون هیچ دلیل لمس کننده و از تو بخواهند که آن را به صورت راز نگه داری».

احساسات و روابط کودک

برای کمک به کودک برای مدیریت هرچه بهتر احساسات و ارتباطاتش، توجه به نکات زیر می تواند یاری رسان باشد:

  • ابتدا درباره استانداردهای اخلاقی، معنوی و مذهبی جنسی خود فکر کرده تا بهتر بتوانید نقطه نظراتتان را به کودک انتقال دهید. بهتر است ابتدا با همسر خود درباره این مسائل بحث کرده و به یک زمینه مشترک برسید.
  • اگر درباره مسائل جنسی دارای دیدگاه های محکمی هستید، اکنون زمان روشن کردن این نظرات با کودکتان است. برای این موضوع آمادگی داشته باشید که گرچه کودک در ابتدای امر با شما موافق است، اما ممکن است با گذر زمان نظری موافق یا مخالف با شما داشته باشد.
  • بر این موضوع تاکید کنید که داشتن رابطه به معنای احترام به خود و شخص دیگر و داشتن ملاحظه درباره احساسات طرف مقابل است.

برای غلبه بر احساس ناراحتی در هنگام توضیح مسائل جنسی، چه کارهایی می توانید انجام بدهید؟

شما نیز مانند بسیاری از والدین دیگر ممکن است دریابید که با اینکه آموزش کودک در زمینه مسائل جنسی در سنین پیش از مدرسه نسبتا راحت بود، اما بزرگتر شدن کودک، به معنای نیاز به دانستن جزئیات بیشتر در این باره بوده و همین موضوع، صحبت درباره رابطه جنسی را بسیار خجالت آور می کند. به همین دلیل، ممکن است آنقدر منتظر زمان مناسب بمانید که هرگز درباره مسائل جنسی با کودک خود صحبت نکنید. پیشنهاداتی که در انتهای این مقاله آورده شده اند، احتمالا می توانند در کاهش این احساس شرم و خجالت به شما کمک کنند:

  • از تجهیزات مناسب بهره بگیرید- کتاب های مربوط به این مسائل را با فرزند خود مطالعه کرده و ویدیوهای مرتبط را با هم تماشا کنید.
  • اگر احساس خجالت می کنید، درباره احساس خود با کودک صادق باشید. اگر واقعا نمی توانید با کودک صحبت کنید، تجهیزات لازم را برای او فراهم کنید تا به تنهایی اطلاعات لازم به دست آورد. در صورتی که کودک سوالی داشت، تا حد امکان خودتان به او پاسخ بدهید و اگر خیلی خجالت می کشید، این موضوع را برای کودک توضیح بدهید.
  • از اینترنت استفاده کنید. می توانید همراه با کودک به دنبال وب سایت های مناسب بگردید و سوال های او را در این زمینه پاسخ بدهید.
  • از کمک اشخاص دیگر استفاده کنید- می توانید از یکی از اعضای خانواده یا یک دوست بخواهید که به جای شما با کودک صحبت کند.
  • دیدگاه های خود را برای کودک روشن کنید- به خاطر داشته باشید که فرزند شما تا زمانی که با او حرف نزده اید، هیچ زمینه ذهنی درباره ارزش ها و باورهای اخلاقی شما نخواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *