اغلب ما تصور می کنیم که درک مفهوم جنسیت در دوران بلوغ صورت گرفته و رشد هویت جنسی فرد اساسا به آن دوره ارتباط دارد، اما واقعیت این است که کودکان خیلی زودتر از این زمان، به درک مفهوم جنسیت خود علاقه نشان می دهند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که هویت جنسیتی، چگونه در بین کودکان رشد می یابد و ما، به عنوان والدین آنها، چگونه می توانیم برای ایجاد یک هویت جنسی سالم، بستری مفید را فراهم کنیم.

اما پیش از آنکه خواندن این مقاله را آغاز کنید، این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید، که مانند هر مورد دیگری در زمینه رشد کودک، هر بچه ای در زندگی خود منحصر به فرد بوده و با سرعت مخصوص به خودش رشد می کند، بنابراین آنچه در این مطلب خواهید خواند تنها نتایجی است که بر اساس مطالعات و آمارها به دست آمده و کودک شما ممکن است کمی دیرتر یا زودتر از این زمان، نشانه های درک مفهوم جنسیت را از خود نشان دهد.

وقتی از جنسیت یک فرد حرف می زنیم، به طور دقیق از چه چیزی صحبت می کنیم؟

در ابتدا بهتر است با چند عبارت کلیدی در رابطه با درک مفهوم جنسیت و رشد هویت جنسی در کودکان آغاز کنیم:

  • جنسیت اختصاص داده شده: زمانی که یک کودک متولد می شود، بسته به اینکه دارای اندام و آلت جنسی خارجی مردانه یا زنانه باشد، جنسیت «مونث» یا «مذکر» به او اختصاص داده می شود. موارد نادری وجود دارند که در آنها کودک با شکلی از ارگان های جنسی خارجی به دنیا می آید که به صورت مشخص مردانه یا زنانه نیستند.
  • هویت جنسی: هویت جنسی یعنی «کسی که فکر می کنید هستید» و در حالی که پیشتر از اینها هویت جنسی به صورت دو قطبی مرد یا زن تعریف می شد، اکنون می دانیم که جنسیت می تواند در یک طیف قرار بگیرد. هویت جنسی یک فرد ممکن است مردانه، زنان یا چیزی مابین این دو نقطه باشد، یعنی هر دو یا هیچ کدام.

  • تجلی جنسیت: به شکلی که هویت جنسی خود را به دیگران نشان می دهید، تجلی یا بیان جنسیت گفته می شود. این تجلی ممکن است از طریق رفتار، لباس پوشیدن، آرایش مو یا اسمی که برای خود انتخاب می کنید، صورت بگیرد. کلماتی که برای توصیف جنسیت یک فرد به کار می روند، معمولا شامل «مردانه»، «زنانه» و «دو جنسیتی» هستند.
  • تمایل جنسی: جنسیت افرادی که معمولا از نظر جنسی و عاطفی جذب آنها می شوید چیست؟ مرد یا زن؟ به این موضوع تمایل جنسی گفته می شود.
  • تراجنسیتی: زمانی لفظ تراجنسیتی به یک فرد اطلاق می شود که هویت جنسیش با جنسیت اختصاص داده شده در زمان تولد به او یکسان نباشد (این عبارت معمولا به صورت مخفف «ترنس» خوانده می شود).

هویت جنسی کودک در سنین مختلف او چگونه رشد پیدا می کند؟

بیشتر کودکان تا سن چهار سالگی دارای میزان بالایی از درک مفهوم جنسیت بوده و احساسی قوی و قطعی نسبت به هویت جنسی خود دارند. در ادامه با مواردی آشنا می شوید که معمولا می توانید در رابطه با این مسئله از کودک خود انتظار داشته باشید:

درک مفهوم جنسیت در سن ۲ تا ۳ سالگی

  1. تقریبا در سن دو سالگی، فرزند شما از تفاوت های فیزیکی میان پسران و دختران آگاه می شود.
  2.  بیشتر بچه ها در این سن می توانند خود را به عنوان یک «پسر» یا «دختر» بشناسند و تعریف کنند.
  3.  هویت جنسی در برخی از کودکان در طول زمان ثابت می ماند. این در حالی است که برخی دیگر به طور متناوب خود را «پسر» یا «دختر» می خوانند یا حتی هر چند وقت یک بار، تظاهر به داشتن هویت جنسی دیگری متفاوت با آنچه که هستند، می کنند. این موضوع در بین کودکان، نرمال و سالم است و در صورت مشاهده چنین موضوعی نباید نگران شوید.

درک مفهوم جنسیت در سن ۴ تا ۵ سالگی

  1. بیشتر کودکان در این سن دارای هویت جنسی ثابت هستند.
  2.  فرزند شما در این سن هر چه بیشتر از انتظارات یا کلیشه های جنسیتی آگاه می شود. برای مثال او ممکن است فکر کند که اسباب بازی های خاصی مخصوص پسرها یا دخترها هستند.
  3.  برخی از کودکان در این سن هویت جنسی خود را به شکلی قوی ابراز می کنند. برای مثال یک دختر بچه ممکن است هر روز دامن بپوشد یا از پوشیدن لباس دخترانه حتی در موقعیت های خیلی خاص نظیر جشن عروسی و تولد سر باز زند.

درک مفهوم جنسیت در سن ۶ تا ۷ سالگی

  1. بسیاری از کودکان در این سن، اظهارات بیرونی درباره جنسیت خود را کاهش می دهند چرا که اعتماد به نفس بیشتری نسبت به اینکه دیگران از جنسیت آنها خبر دارند، پیدا می کنند. برای مثال، یک دختر بچه احتمالا دیگر نیازی نمی بیند که هر روز لباس دخترانه بپوشد چرا که درمی یابد که فارغ از نوع پوششش، همه او را به عنوان یک دختر می شناسند.
  2. کودکانی که هویت جنسیشان با جنسیت اختصاص داده شده به آنها در زمان تولد همخوانی ندارد، نوعی اضطراب اجتماعی را تجربه خواهند کرد چرا که آنها می خواهند که مانند همبازی های خود باشند اما در واقع به شکل دیگری احساس کرده و نیازهای متفاوتی دارند.

درک مفهوم جنسیت در سن هشت سالگی و بالاتر

  1. بیشتر کودکان هویت جنسی خود را به همان صورتی که به آنها گفته شده است، تشخیص می دهند.
  2. کودکانی که در سنین پیش از نوجوانی قرار دارند و همچنین نوجوانان، درک مفهوم جنسیت خود را از طریق انعکاس های فردی و با استفاده از ورودی هایی که از محیط اجتماعی (همسالان، خانواده و دوستان) دریافت می کنند، رشد می دهند.
  3. در این سن، برخی از رفتارهای کلیشه ای جنسی ظاهر می شود. ممکن است مشاهده کنید که نوجوان شما تلاش می کند تا برخی از تغییرات فیزیکی بدن خود را نشان داده و برخی دیگر را پنهان کند.
  4. برخی از کودکان نسبت به هویت جنسی خود مطمئن تر از دیگران بوده و دیگر نیازی نمی بینند که ظاهری کاملا مردانه یا زنانه را برای اثبات آن از خود نشان دهند.
  5. با آغاز بلوغ، برخی از نوجوانان ممکن است تصور کنند که هویت جنسیشان با آنچه که به آنها گفته شده است تفاوت دارد.

ابراز هویت جنسی در بیشتر کودکان چگونه صورت می گیرد؟

بچه های کوچکتر هویت جنسی خود را به شکل کاملا آشکاری اظهار می کنند، برای مثال می گویند: «من یه پسرم، نه دختر» یا «من دخترت هستم، نه پسرت!». راه های دیگری نیز برای بیان جنسیت توسط کودکان وجود دارد که شامل:

  • نوع لباس یا آرایش مو
  • انتخاب اسباب بازی، بازی گروهی یا ورزش
  • ارتباطات اجتماعی مانند جنسیت دوستان او
  • اسم مورد علاقه
    هستند.

در این زمینه باز هم به خاطر داشته باشید که ابراز جنسیت با هویت جنسی کودک متفاوت است.

پسر کوچک من به پوشیدن لباس های دخترانه علاقه دارد. آیا باید این اجازه را به او بدهم؟

ممکن است فرزند شما هم از آن دسته کودکانی باشد که گاهی اوقات در برابر انتظارات جنسیتی مقاومت نشان می دهند. باز هم تاکید می کنیم که ابراز جنسی و هویت جنسی دو موضوع متفاوت بوده و شکل ابراز جنسی کودک، لزوما جنسیت حقیقی او را تعریف نمی کند.

اگر به کودک خود نشان دهید که تحت هر شرایطی او را دوست دارید و نسبت به او عشقی بی قید و شرط را ابراز کنید، او به بهترین شکل رفتار خواهد کرد. دلسرد کردن کودک از ابراز یک جنسیت خاص، او را شرم زده خواهد کرد. در هر صورت، به فرزند خود پشتیبانی و عشق بلاشرط و قطعی ببخشید. با این کار، نه تنها هویت جنسی او را شکل خواهید داد، بلکه احساسات فرزند خود را نیز به خوبی درک خواهید کرد.

برای بیشتر کودکان، پوشیدن لباس های جنس مخالف فقط یک کار موقتی و گذراست. هیچ کس نمی تواند بگوید که آیا هویت یا ابراز جنسی کودک شما در طول زمان تغییر خواهد کرد یا خیر. اما آنچه که کودک شما بیش از هر چیز دیگر باید بداند این است که شما تحت هر شرایطی او را خواهید پذیرفت.

در زمینه درک مفهوم جنسیت چگونه به کودک خود کمک کنیم؟

کلید اصلی این ماجرا در پشتیبانی بی حد و حصر شما از فرزندتان نهفته است.

  • تحت هر شرایطی عشق خود را به کودکتان ابراز کنید.
  • درباره مفهوم جنسیت با او صحبت کنید. به محض اینکه کودک توانست کلماتی مانند «دختر» یا «پسر» را بگوید، قادر به درک مفهوم جنسیت خواهد بود.
  •  از او سوال بپرسید. با این کار میتوانید نظرات کودک خود را درباره جنسیت خودش و دیگران بدانید.
  •  در این زمینه برای او داستان بخوانید.
  •  از معلمان کودک پرس و جو کنید که چگونه از ابرازهای جنسیتی پشتیبانی کرده و چگونه به درک مفهوم جنسیت به دانش آموزان کمک می کنند.
  •  از این موضوع آگاهی داشته باشید که کودکی درباره جنسیت خود نگران است احتمالا علائمی نظیر افسردگی، اضطراب و تمرکز پایین را نشان می دهد. این کودکان ممکن است حتی نخواهند به مدرسه بروند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *