ویژگی افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند

در مقاله ی قبل به موارد تفاوت سنی زیاد با یکدیگر ، تفاوت دینی (مذهبی) با یک دیگر و تفاوت های اجتماعی، قومی و تحصیلی با یک دیگر ، به عنوان ویژگی های مشاهده شده ی  افرادی که برای ازدواج با یک دیگر مناسب نیستند  در جلسات مشاوره پیش از ازدواج در اصفهان اشاره کردیم و به تفصیل به بررسی این موارد پرداختیم،دراین مقاله نیز به ادامه ی بررسی دیگرویژگی ها می پردازیم :

4 دختر دادن و دختر گرفتن از یک خانواده

در برخی از فرهنگ های ایران زمین به دختر دادن و دختر گرفتن از یک خانواده اصطلاحاً بده بستان می گویند. این گونه ازدواج ها شرایط پیچیده ای را باعث می شود. دختر دادن و گرفتن از یک خانواده به این معنی است که اعضای درجه یک یا درجه دوی یک خانواده با اعضای درجه یک یا درجه دوی خانواده ای دیگر ازدواج کنند. این ازدواج سه حالت را دربردارد.

الف) در حالت اول اعضای درجه یک (خواهر و برادر یا دو خواهر یا دو برادر ) از یک خانواده با اعضای درجه یک (خواهر وبرادر یا دو برادر یا دو خواهر ) از خانواده ای دیگرازدواج می کنند.

ب) در حالت دوم اعضای درجه یک (خواهر و برادر یا دو خواهر یا دو برادر ) از یک خانواده با اعضای درجه دوم (دایی، خاله،عمو، عمه و فرزندان آنها و فرزندان خواهر و برادر) از خانواده ای دیگرازدواج میکنند.

ج )در حالت سوم اعضای درجه دوم از یک خانواده با اعضای درجه دوم از خانواده ای دیگر ازدواج می کنند.

در این گونه ازدواج ها شاهد دو زوج هستیم که به طور ضرب دری با هم خویشاوند هستند و این خویشاوندی گاهی درجه یک و گاهی درجه دو است . بنابراین در این گونه ازدواج ها مسائل همسران آغشته به مسائل مربوط به خویشاوندان درجه اول یا درجه دوم می شود و تمام پیچیدگی این گونه ازدواج ها از همین تداخل نشات می گیرد. تداخل خویشاوندی با زوجیت، مسائل بسیار عدیده و پیچیده ای را به وجود می آورد که باعث شکایات زوجین می شود و درجلسات مشاوره خانواده دراصفهان  مطرح می کنند. پیچیدگی مطلب زمانی به حداکثر می رسد که شاهد حالت اول از حالت های سه گانه باشیم.

در حالت اول از آنجا که دو زوج هستند که به طور ضرب دری خواهر /برادر یا خواهر /خواهر و یا برادر/برادر هستند، بالاترین پیچیدگی ممکن بروز پیدا می کند. در فرهنگ عامیانه ی مردم مرکز ایران این اعتقاد وجود دارد که اگر دو خواهر از یک خانواده با دو برادر از خانواده ای دیگر ازدواج کنند یکی از زوج ها سیاه بخت می شود. هر چند ما چنین مطلبی را باور نداریم اما معتقدیم که این باور عامیانه اشاره به سختی ها وپیچیدگی های این گونه ازدواج ها دارد.

به مثال زیرتوجه کنید:

علی و مریم خواهر و برادر هستند . علی با شبنم ازدواج کرد . دو سال بعد محمد بر ادرشبنم به خواستگاری مریم آمد و با او ازدواج کرد . رابطه ی علی و شبنم با هم در دو سال اول ازدواجشان خوب بود و مشکل عمده ای نداشتند. اما از زمانی که محمد و مریم با هم ازدواج کردند رابطه ی آنها متاثراز این رابطه شد . هرگاه محمد و مریم رابطه ی خوبی باهم داشتند علی و شبنم هم رابطه ی خوبی داشتند و هرگاه محمد و مریم، مشکل پیدا می کردند، علی و شبنم به بحث در مورد ایرادات خواهرو برادر دیگری می پرداختند. علی اکثراً مشکلات را ناشی از محمد و شبنم تقصیر را بیشتراز مریم می دانست. یک سال پیش مریم درخواست مهریه کرد و مسائل و مشکلات بین او و محمد افزایش قابل توجهی پیدا کرد. از آن زمان به بعد مشکلات علی و شبنم نیزافزایش قابل توجهی یافته است. در صورتی که خود را به جای علی و شبنم قرار دهید، متوجه می شوید که آنها از یک طرف تحت فشار عاطفی مسائل ومشکلات خواهریا برادر خود هستند واز طرف دیگرباید با همسری ارتباط برقرار کنند که او نیز تحت فشار عاطفی از جانب خواهر یا برادر خود است و در عین حال این مسائل ومشکلات به نحوی ناشی از خواهریا برادر خود آن هاست و در صورتی که خود را به جای محمد و مریم قرار دهید، متوجه می شوید که آزادی عمل آنها چه قدر محدود است چرا که در عین حال که باید مشکل خودشان را حل کنند باید مراقب خواهریا برادر خود و رابطه ی او با همسرش نیزباشند.

در فرهنگ شرقی ما که روابط خویشاوندی و صله ی ارحام اهمیت فوق العاده ای دارد،تداخل روابط زوجیت با روابط خویشاوندی ومداخله ی خویشاوندان پیچیدگی فوق العاده ای را بر ارتباط همسران تحمیل می کند. بنابراین با توجه به تجاربی که از مشاوره طلاق در اصفهان داریم، توصیه می شود که به این گونه ازدواج ها با دقت بسیار بیشتری نگریسته شود و حتی الامکان از این گونه ازدواج ها پرهیز شود.

مشاوره ازدواج در اصفهان

5 افرادی که از یکدیگر دور هستند

برخی از ازدواج ها در شرایطی رخ می دهد که یکی از همسران در کشوری دیگر،یا در شهری دیگر است که امکان ملاقات و آشنایی از نزدیک برای آنها محدود است . به خصوص در سال های اخیر ازدواج با ایرانیان مقیم خارج کشور باعث شده است که این نوع ازدواج رواج بیشتری بیابد. دور بودن از یک دیگر شرایطی را فراهم می کند که نیاز به توجه دارد. وقتی که افراد از یکدیگر دور هستند شناخت آنها از یکدیگر یک شناخت از دور است. وقتی به آینه از نزدیک نگاه می کنیم چهره ی خود را به طور شفاف می بینیم، با همه جزییات و ریزه کاری ها، اما وقتی از آینه دور بایستیم و به چهره ی خود نگاه کنیم، جزییات چهره ی خود را نمی توانیم ببینیم، بلکه تنها کلیت آن را می بینیم . در روابط راه دور امکان شناخت جزییات فرد وجود ندارد، تنها می توانیم کلیت فرد را بشناسیم . آشنایی و شناخت که یک جز مهم ازدواج است، در روابط راه دور با اشکال روبرو میشود.

در روابط راه دور موارد زیررا میتوان مشاهده کرد:

الف هدف عاشق و معشوق در یک رابطه ی طبیعی این است که با یک دیگرمهربان تروصمیمی تر شوند، اما هدف عاشق و معشوق در روابط راه دور این است که دوباره یک دیگر را ببینند.

ب فرصت شناخت واقعی از افراد سلب میشود.

ج از برخورد با مسایل و مشکلات اجتناب می شود. وقتی نامزدهایی که رابطه ی آنها ازراه دور است یک دیگر را می بینند، اولاً از آنجا که فرصت محدودی دارند سعی می کنندکه همه چیز را به خوبی برگزار کنند و از این که در این مدت کوتاه به مسایل ومشکلات بپردازند معمولاً اجتناب می کنند.

د تلقی آنها از تفاهم با یکدیگرمعمولاً بسیار غیرواقع بینانه است. وقتی فقط چند روز بیشتر فرصت ندارند که یک دیگر را ببینند تمام وقت شان را باهم می گذرانند، به سینما، رستوران و میهمانی می روند. هیجان زیادی که در این روزها وجود دارد ، باعث می شودکه فکر کنند بعداً نیز در زندگی مشترک، همین شرایط تکرار خواهد شد . معمولاً این افرادوقتی برای زندگی مشترک به یک شهر یا یک کشور می روند، متوجه می شوند که شرایط واقعی چه قدر متفاوت از تجربه های اولیه آن ها بوده است.

به جز دور بودن در زمان آشنایی برخی از افراد دارای شرایطی هستند که پس از ازدواج برای زمان قابل توجهی از همسر خود دور هستند، افرادی که در کشتی کار می کنند یا به ماموریت های شغلی طولانی مدت می روند طبیعتاً مدت زمان قابل توجهی از همسر خود دور هستند. این گونه ازدواج ها با مسائل قابل توجهی روبرو می شود که نیاز به ویژگی های شخصیتی خاصی دارد. به هر حال  متخصصان در زمینه ی مشاوره پیش از ازدواج دراصفهان، این گونه ازدواج ها را در جمعیت عمومی توصیه نمی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *