تمایل جنسی یک فرد چگونه تعریف و توصیف می شود؟ تمایل جنسی یا همان شهوت جنسی، یک عبارت غیر بالینی است که میزان اشتیاق یا علاقه شما را به انجام فعالیت های جنسی نشان می دهد. وجود تمایل جنسی (و به طبع فقدان آن) می تواند وضعیت عملکرد ذهنی و فیزیکی شما را نشان دهد.

در حالی که تغییر در علاقه و خواسته شما برای برقراری رابطه جنسی یا همان تمایل جنسی شما، ممکن است علامت وجود یک بیماری یا به دلیل عوارض جانبی داروها باشد، اما این مسئله معمولا نگران کننده نیست. در هر حال، اگر احساس می کنید که تمایل جنسی یا شهوت شما خیلی کم است، می توانید از روش های درمانی متعددی برای حل این مسئله استفاده کنید.

چه فاکتورهایی در میزان تمایل جنسی دخیل هستند؟

تمایل جنسی یک فرد در واقع توسط عوامل در هم پیچیده بیولوژیکی، روانی و اجتماعی- فرهنگی کنترل شده و همه این فاکتورها در کنار هم قرار می گیرند تا تمایل جنسی شما را شکل دهند. تعدادی از این عوامل هنوز به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته و درک درستی درباره آنها وجود ندارد، اما درباره تاثیرات برخی دیگر، می توان با قطعیت صحبت کرد. به طور خلاصه تمایل جنسی تحت تاثیر موارد زیر قرار دارد:

  • استفاده از الکل و مواد مخدر
  • اضطراب، استرس و افسردگی
  • بیماری های مختلف
  • میزان خستگی
  • داشتن یا نداشتن سابقه سواستفاده جنسی
  • وضعیت زندگی
  • داروها
  • یائسگی
  • کیفیت و سابقه رابطه با فرد مقابل
  • باورهای مذهبی
  • محرک های حسی

تمایل جنسی طبیعی چگونه است و آیا می توان سطح نرمالی برای علاقه یا اشتیاق جنسی تعیین کرد؟

بیماری های قابل تشخیصی وجود دارند که بیش فعالی جنسی (تمایل جنسی زیاد) و تمایل جنسی کم (سرد مزاجی) را موجب می شوند، اما به طور کلی، سطح تمایل جنسی (زیاد یا کم بودن آن) تنها زمانی به شکل یک مشکل درمی آید که شما و شریک زندگیتان از آن راضی نباشید. در واقع اگر شما و همسرتان توافق کرده باشید که یک یا دو بار در ماه یا هفته، رابطه جنسی برقرار کرده و هر دوی شما از این وضعیت راضی باشید، هیچ مشکلی وجود ندارد. حتی زمانی که تمایل جنسی دو نفر با هم متفاوت است، باز هم لزوما نمی توان این وضعیت را به شکل یک مشکل تلقی کرد. تمایل جنسی کم یا زیاد، تنها زمانی نگران کننده می شود که تغییری ناگهانی در سیر طبیعی آن به وجود آمده باشد.

چه روش هایی برای افزایش تمایل جنسی وجود دارند؟

  • برای انجام بررسی های لازم به پزشک خود مراجعه کنید. بسیاری از بیماری ها، مانند دیابت، مشکلات تیروئید، سرطان و مشکلات قلبی و همچنین بسیاری از راهکارهایی که برای درمان بیماری ها ارائه می شوند، مانند پرتو درمانی برای مقابله با سرطان، می توانند باعث کاهش میل جنسی شوند. پس از انجام معاینه ها و آزمایشات لازم و بسته به تشخیص پزشک، او شما را به نزد متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد.
  • برای ارزیابی عوارض جانبی احتمالی داروها، درباره تمام داروهای شیمیایی و گیاهی و مکمل هایی که مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروها می توانند تمایل جنسی شما را کاهش دهند، اما در بسیاری از موارد، پزشک می تواند گزینه های دیگری را جایگزین آنها کند. برای مثال، بازدارنده های بازجذب سروتونین (SSRIs) و داروهای ضد افسردگی، میل جنسی را کاهش می دهند. از دیگر داروهایی که شهوت شما را محدود می کنند، می توان به مسدود کننده های بتا، آنتی هیستامین ها و قرص های ضد بارداری اشاره کرد.
  • داروهای تقویت میل جنسی را امتحان کنید. به عنوان یک نمونه، آدی یا فیبانسرین، اولین محصول دارای مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا است که برای درمان سرد مزاجی خانم ها در سنین پیش از یائسگی استفاده می شود.
  • به آقایانی که با مشکل اختلال نعوظ درگیر هستند، ممکن است داروی ویاگرا (سیلدنافیل) تجویز شود.

آیا هورمون درمانی می تواند به درمان سرد مزاجی کمک کند؟

زمانی که سطح هورمون استروئید تستسترون در یک خانم یا آقا پایین می آید، تمایل جنسی او تحت تاثیر قرار می گیرد. کاهش تستسترون یک بخش طبیعی از فرایند بالا رفتن سن است، اما می تواند به یائسگی ناشی از جراحی، برداشتن تخمدان ها و بیماری های دیگر نیز مرتبط باشد. پزشک با بررسی آزمایش خون شما، تعیین می کند که آیا میزان تستسترون در بدن شما در حد نرمال است یا خیر. برخلاف یائسگی، که در آن نتایج کمبود استروژن کاملا شناخته شده است، عواقب بالینی کاهش سطح تستسترون در خون را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد.

درمان تستسترون برای مقابله با سرد مزاجی در مردان

برای آقایان، ژل یا کرم موضعی تستسترون موجود هستند یا برای شبیه سازی ترشح تستسترون، یک بار در روز از برچسب های پوستی تستسترون استفاده می شود. یک گزینه دیگر تزریق سایپیونات تستسترون است که افراد می توانند این کار را خودشان در خانه هم انجام دهند.

چه رابطه ای بین مشکلات احساسی و ارتباطی زوجین و سرد مزاجی آنها وجود دارد؟

آیا وجود مشکلاتی در رابطه زناشویی، می تواند رابطه جنسی یک زوج را تحت تاثیر قرار داده و تمایل جنسی آنها را نسبت به هم تغییر دهد؟ چه راه حل هایی برای کمک به بهبود روابط احساسی و مقابله با سرد مزاجی افراد وجود دارد؟

فقدان تعامل کافی بین یک زوج و کمبود اعتماد و صمیمیت از مشکلاتی هستند که تمایل جنسی افراد را نسبت به هم تغییر می دهند و بیشتر این مشکلات را می توان با یک گفتگوی صادقانه چهره به چهره یا کمک گرفتن از مشاوره خانواده یا مشاوره ازدواج حل کرد.

برای بازگرداندن تمایل جنسی خود و همسرتان، سبک زندگی خود را عوض کنید!

عوامل تاثیرگذاری بر تمایل جنسی افراد وجود دارند، که به راحتی و با کمی دقت و تلاش می توان قدم موثری در جهت بهبود آنها برداشت. داشتن خواب کافی و انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم، ایجاد فضایی برای خلوت کردن و صمیمیت، اولویت دادن به رابطه زناشویی در مقایسه با فرزندان و ارتباطات دیگر و کم کردن مصرف الکل یا دخانیات، از راهکارهای بسیار خوب برای بالا بردن تمایل جنسی زوجین است. حتی اگر ایجاد تغییر در هیچ کدام از این فاکتورها مشکل شما را حل نکرد، شرکت در جلسات مشاوره خانواده یا ازدواج، حتما راهگشا خواهد بود.

استفاده از داروهای گیاهی: یک راه حل تکمیلی برای مقابله با سرد مزاجی

برخی از همسران، اتخاذ یک رویکرد مکمل را با گنجاندن داروهای گیاهی خاصی در برنامه غذایی خود، موثر می یابند. نکته ای که در این مورد حتما باید به آن توجه داشته باشید، آن است که پیش از مصرف هرگونه مکمل، ویتامین یا داروی گیاهی، درباره مزایا و معایب آن، با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از این داروها با افزایش هورمون های شیمیایی مربوط به احساس خوب در مغز (انتقال دهنده های عصبی) باعث ایجاد تعادل در تمایل جنسی می شوند. برخی دیگر عصب های موجود در اندام های تناسلی را هدف قرار داده یا از عملکرد غده آدرنال پشتیبانی می کنند و میل جنسی را با بالا بردن سطح استرس شما، افزایش می دهند. دسته ای دیگر از داروهای گیاهی با افزایش سطح اکسید نیتریک، که جریان خون موجود در اندام های تناسلی را شدت می بخشد، به رفع این مشکل کمک می کنند. جینسینگ چینی، جینسینگ پرویی، سرچماقی ها و دامیانا از جمله داروهای گیاهی هستند که در رفع سرد مزاجی جنسی در خانم ها و آقایان موثر هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *