اختلال ارگاسمی زنان یا ارضا نشدن زنان یا آنورگاسمی، به حالتی اطلاق می شود که در آن، زن پس از دریافت تحریک کافی به ارگاسم نمی رسد. به عبارت دیگر می توان گفت زنانی که این اختلال را دارند، نمی توانند در رابطه ی جنسی با همسر به اوج لذت جنسی برسند. این حالت باعث نارضایتی فرد از رابطه ی جنسی و زندگی جنسی خود شده و او را به افسردگی و پریشانی مبتلا می کند.
آمارها نشان می دهد شیوع این اختلال در بین زنان، بسیار بالا است؛ به نحوی که شمار زیادی از زنان از آن رنج می برند. بعضی از افراد برای آن که همسرشان از مشکل و اختلال آن ها آگاهی پیدا نکند، دست به اقدامی به نام ارگاسم دروغی می زنند که باعث می شود آسیب های زیادی به آن ها وارد شود. تصور اشتباهی که در ذهن برخی از زنان وجود دارد این گونه است که فکر می کنند اختلال ارگاسمی آن ها درمانی ندارد، درحالی که روش های درمانی موثری برای آن وجود دارد.

علائم اختلال ارگاسمی زنان کدامند؟

علائمی خاصی در اختلال ارگاسمی در زنان وجود دارد که بروز یک مورد یا چند مورد از آن ها، نشان دهنده ی این اختلال در فرد است.

  1. زن با تاخیر زیادی به ارگاسم می رسد یا تعداد دفعات ارگاسم او خیلی کم می شود و یا در رابطه ی جنسی، اصلا به ارگاسم نمی رسد.
  2. احساسی که فرد در هنگام ارگاسم دارد، بسیار ضعیف است و به نوعی می توان گفت کیفیت ارگاسم او پایین است.
  3. زمانی زن در رابطه ی جنسی به ارگاسم و حداکثر لذت نمی رسد، ناکام مانده و به او حس افسردگی و پریشانی دست می دهد.
  4. گاهی افرادی که این اختلال ارگاسمی را دارند، می توانند حس بی کفایتی را در شریک جنسی خود ایجاد کرده و دچار عذاب وجدان شوند.
  5. این افراد با علاقه وارد رابطه می شوند، اما پس از دریافت تحریک مورد نیاز برای ارضا شدن به ارگاسم نمی رسند.
  6. این افراد گرفتار سردرگمی و اختلال عصبی می شوند و کم کم رو به افسردگی و سردمزاجی می روند.

انواع اختلال ارگاسمی در زنان

برای اختلال ارگاسمی در زنان، پزشکان طبقه بندی های خاصی براساس نوع، شدت و علائم در نظر می گیرند اما رایج ترین این طبقه بندی ها گروه چهارتایی زیر است:

  • آنورگاسمی اکتسابی

    به این حالت که اختلال یا ناتوانی ارگاسمی ثانویه هم گفته می شود، وضعیت فرد به گونه ای است که در آن فرد قبلا تجربه ی ارگاسم را داشته است، اما در حال حاضر در رسیدن به آن ناتوان است؛ یعنی میل جنسی فرد دچار تغییراتی می شود.

  • آنورگاسمی تعمیم یافته

    حالت خاص دیگری از اختلال ارگاسمی در زنان است که در آن، زن تحت هیچ شرایطی به ارگاسم نمی رسد و نمی تواند اوج لذت را تجربه نماید. این در حالی است که قبلا توانایی رسیدن به ارگاسم و به صورت خفیف را داشته است.

  • آنورگاسمی مادام العمر

    به این حالت که اختلال یا ناتوانی ارگاسمی اولیه هم گفته می شود، شدید ترین نوع اختلال ارگاسمی در زنان است به گونه ای که فرد هیچ زمانی ارگاسم را تجربه نکرده است و هرگز هم نخواهد توانست این اوج لذت را تجربه کند.

  • آنورگاسمی موقعیتی

حالت خاصی از اختلال ارگاسمی در زنان است که در آن، زن پس از قرارگیری در موقعیتی خاص مانند سکس دهانی یا رابطه ی مقعدی و… می تواند به ارگاسم برسد یا اینکه فرد در ارتباط جنسی با یک شریک به ارگاسم و اوج لذت می رسد؛ اما در رابطه ی جنسی با شریک دیگر نمی تواند ارگاسم را تجربه نماید.

علل اختلال ارگاسمی زنان

دانشمندان دلایل ایجاد کننده ی اختلال ارگاسمی را در دو گروه روانشناختی و زیستی تقسیم بندی می کنند که ما هرکدام را به طور مختصر توضیح می دهیم.

  • دلایل روانشناختی

بخش مهمی که باعث می شود زنان در رابطه به ارگاسم برسند و لذت ببرند، به آرامش روانی وابسته است؛ اما مشکلات روحی و روانی، مانند اضطراب یا افسردگی باعث می شود اوج لذت فرد محدود شده و نتواند به ارگاسم برسد.
از عوامل مهم روانشناختی دیگری که باعث این اختلال می شود، می توان به فشار روانی، استرس و فشار مالی، خجالت، سو استفاده جنسی یا عاطفی از او در گذشته،درگیری حل نشده، خیانت و یا عدم اعتماد و شک به همسر اشاره نمود.

  • دلایل زیستی

دلایل زیستی گوناگونی در ایجاد این اختلال در زنان نقش دارند که مهم ترین آن ها بیماری ها به خصوص بیماری های زنانه، داروها و مصرف الکل و سیگار است.
بیماری های گوناگون عصبی یا سرطان ها نیز می توانند این اختلال را تحت شعاع خود قرار دهند و آن را ایجاد کرده یا بر شدت آن بیفزایند.
داروهایی مانند داروهای فشار خون و SSRI ها جز عواملی هستند که می توانند نقش موثر در ایجاد این اختلال ارگاسمی داشته باشند.
مصرف دخانیات و تغییرات سطح هورمونی در بدن زنان، از عوامل زیستی دیگر اختلال ارگاسمی به حساب می آیند.

درمان اختلال ارگاسمی زنان

اختلال ارگاسمی برخلاف تصور بسیاری از زنان قابل درمان است و راه های درمانی زیر برای درمان آن، به افراد توصیه می شود.

  • روان درمانی
  • مشاوره و کمک به حل مشکلات زناشویی زنان
  • رفتار درمانی
  • درمان رابطه ی جنسی
  • تمرینات جسمانی رفتاری
  • درمان با استروژن برای زنان که موجب افزایش جریان خون و تحریکات بیشتر جنسی در زنان می شود.
  • کرم واژینال به صورت موضعی
  • درمان با هورمون تستوسترون
  • درمان های دارویی گوناگون

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *