در این مقاله به بازی های مناسب سن کودکان برای تقویت مهارت های ذهنی و بدنی و بازی درمانی کودکان 3 تا 5 سال با توجه به توصیه های متخصصان مشاوره کودک دراصفهان، به منظور افزایش آگاهی بینایی فضایی، بهبود طرحواره بدنی، یکپارچگی حسی درکودکان می پردازیم.

بازی های مناسب سن کودکان 3 تا 5 سال

یکی از بازی‌های عالی در هوای گرم تابستان درست کردن یک ظرف آب پر ازتوپ های کوچک رنگی است. کودک می‌تواند ضمن بازی، شمارش و رنگ‌ها را هم یاد بگیرد یعنی به تعداد شماره‌های روی لیوان‌ها، توپ‌های رنگی بیندازد یا توپ‌های همرنگ را درون یک لیوان بیندازد.

خمیربازی یا مقداری گل را داخل یک سینی یا روی یک پلاستیک فریزر پهن کنید و روی آن با دست یا یک میله ی کوچک یک شکل هندسی، یک حرف الفبا، یا یک عدد بکشید. تعدادی مهره در اختیار کودک قرار دهید و از کودک بخواهید باقرار دادن مهره‌ها روی خطوط تصویر شما، آن را مشخص و دورچینی کند. این تمرین ازنظر متخصصان مشاوره کودک دراصفهان ،تمرینی مناسب برای توجه و تمرکز و تقویت مهارت‌های دست‌کاری و حرکات ریز دست است.

از کودک بخواهید با خمیربازی، اشکال حیوانات یا صورت انسان یا حروف الفبا واعداد را درست کند. افزایش توان و قدرت عضلات، افزایش مهارت‌های ظریف دست‌کاری اشیا، آموزش اعداد و …

طرز تهیه خمیربازی در منزل: درست کردن خمیربازی بسیار ساده است و خیالتان راحت است که دیگر هیچ‌گونه مواد شیمیایی در آن نیست و اگر کودکان را دردهانش گذاشت جای نگرانی نیست چون فقط از آرد و نمک تهیه‌شده است. برای درست کردن خمیربازی به مواد زیر نیاز دارید: یک پیمانه آرد+ یک پیمانه آب+ ربع پیمانه نمک + دو قاشق روغن و یک قاشق کرم تارتار ) از فروشگاه‌های قنادی تهیه شود. این مواد را باهم مخلوط‌کنید و روی شعله ی مالیم قرار دهید و مرتب هم بزنید حدود 3 دقیقه یا کمتر وقت می‌برد، زمانی که سفت شد دیگر به دست نمی‌چسبد از روی شعله بردارید و بگذارید که سرد شود و بعد به چند قسمت تقسیم کنید و رنگ غذا به هر قسمت اضافه کنید و خوب ورز بدهید. حدود 6 ماه هم قابل‌استفاده است البته بعد از هر بار استفاده باید درون پلاستیک بگذارید و در یخچال قرار دهید.

انواع خانه‌سازی، لگو و سازه: ابتدا به کودک ایده دهید تا با کمک این لگو هاچه شکلی درست کند مثال برج یا پل یا شکل موردنظر را از روی شکل الگو راهنمای خود بازیبه کودک نشان دهید بعد می‌توانید در مرحله اول خودتان آن را یک‌بار در مقابل کودک درست کنید، در مرحله دوم آن را خراب کنید و دوباره شروع به ساختن آن کنید و از کودک بخواهید قسمت یا قطعه آخر را بسازد، در مرحله سوم از خود کودک بخواهید تا شکل را خراب کند و خودش شروع به ساختن آن کند و در حین ساختن به او کمک کنید.

از کودک بخواهید با استفاده از آهنربا قطعات آهنی داخل سبد را جدا کند. یا وسایل آهنی منزل که آهنربا به آن می‌چسبد را پیدا کند.این تمرین باعث توجه و هوشیاری و تنظیم حس عمقی می‌شود.

وسایل کودک را داخل شن، ماسه، خاک، پنبه و موارد مشابه پنهان کنید و از او بخواهید آن‌ها را پیدا کند. این تمرین موجب تقویت توجه بینایی و لامسه می‌شود.

از کودک بخواهید روی زمین سرامیک شده راه برود به‌صورتی که پایش را روی خطوط بین سرامیک‌ها قرار ندهد و از داخل سرامیک‌ها حرکت کند. این تمرین موجب تقویت توجه بینایی و لامسه می‌شود.

روی کاغذ یا روی زمین با چسباندن کاموا یا نوارچسب ماز درست کنید. منظور از ماز، مسیرهای مارپیچ و تو در تویی است که دارای انشعابات و بن بست هستند و باید از یک سمت آن‌ها وارد شد و از سمت دیگر خارج شداز کودک بخواهید مسیر باز را پیدا کند و از آن عبور کند. این تمرین باعث آگاهی بینایی فضایی کودک می‌شود.

یکی از بازی هایی که متخصصان مشاوره کودک دراصفهان به والدین آموزش می دهند این تمرین است که، روی زمین با پشت سرهم گذاشتن نقاطی با استفاده از قرار دادن علامت بارنگ، چسب کاغذی، قرار دادن تیکه‌های مقوا یا پارچه و… مسیری ایجاد کنید. از کودک بخواهید به‌صورت چهار دست و پا با گذاشتن دست‌ها و پاهایش روی نقاط مشخص‌شده حرکت کند. یعنی در هر لحظه هر یک از زانوها و کف دست‌های کودک باید روی یکی از نقاطی که شما مشخص کرده‌اید قرار داشته باشد و به همین صورت مسیر را تا آخر طی کند. این تمرین باعث بهبود طرحواره بدنی و آگاهی بدنی و توجه بینایی کودک می‌شود.

از کودک بخواهید رژه رفتن را در قالب بازی تمرین کند. به این صورت که با گفتن عدد یک ابتدا دست و پای راست را به سمت جلو حرکت دهد و سپس با گفتن عدد دو دست و پای چپ را جلو بیاورد. و همین حرکت را در مسیرمشخصی تکرار کند. حرکت دادن هم‌زمان دست و پای یک سمت بدن و سپس سمت دیگراین تمرین باعث هماهنگی حرکتی بین اندام‌ها می‌شود.

تعدادی بادکنک را بادکرده و سر هر یک را داخل یک لیوان قرار دهید. از کوک بخواهید از فاصله ی معین با شلیک توسط آب‌پاش یا شلنگ آب، بادکنک‌ها را از روی لیوان‌ها بیندازد. این تمرین برای هماهنگی چشم ودست، جهت‌یابی و تمرکز مناسب است.

تعدادی مکعب در رنگ‌های مختلف در اختیار کودک قرار دهید. سپس با استفاده از مداد رنگی و روی کاغذ الگویی از روی‌هم گذاشتن مکعب های رنگی را بکشید ( مثال یک مکعب زرد و روی آن یک مکعب آبی و …)و از کودک بخواهید الگویی که شما کشیده‌اید را با روی‌هم گذاشتن مکعب هایش درست کند. این کار برای بهبود مهارت کپی کردن کودک و تمرین توالی و همچنین تمرکز مناسب است. قفل و کلید در اختیار کودک قرار دهید تا با استفاده از کلید قفل را باز کند. این تمرین برای تقویت مهارت‌های دست‌کاری کودک مناسب است.

وسایل موردنیاز: آبرنگ، کاغذ، نی نوشابه

از کودک بخواهید تا با آبرنگ روی کاغذ، بارنگ‌های مختلف یک شکل بکشد و قبل از خشک شدن بانی روی آبرنگ‌ها را فوت کند تا پخش شود.

می‌توان هنگام توپ‌بازی کردن با کودک یک محدوده مشخصی را تعیین کرد تا کودک درون محدوده خاص قرار گیرد و از بیش فعالی و بی‌قراری او کاسته شودو بتواند حریم شخصی خود را درک کند و کم‌کم بشناسد. مثال یک حلقه بزرگ ورزشی برای کودک بگذاریم و یک حلقه برای خودتان و جایگاه قرارگیری شما و کودک در حین بازی در داخل همین حلقه است و فقط در محدوده درون همین حلقه حق حرکت و جنب‌وجوش دارید و توپ‌هایی که برای همدیگر می‌اندازید یا شوت می‌کنید باید در داخل حلقه باشد و اگر کسی خارج از حلقه بیندازد بازی را می‌بازد.

بازی مناسب سن کودکان 3 تا 5 سال

فعالیت‌هایی از قبیل این‌که در هر ردیف کدام شکل با بقیه تفاوت دارد برای ادراک بینایی و توجه مناسب هستند. ازلحاظ ظاهر مثال همه ی اشکال خروس دو تاجه هستند ولی یکی از خروس‌ها سه تاج دارد و یا این‌که مثال همه‌ی اشکال حیوان‌اند و یکی درخت و …

سایر بازی های مناسب سن کودکان جهت تقویت مهارت های ذهنی و بدنی

تقلید راه رفتن حیوانات موجب خودآگاهی کودک از اندام‌های خود و وضعیت بدن، تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی می‌شود.

راه رفتن خرگوشی: جهش روی دو پا و دست‌ها

راه رفتن کانگورو: جهش روی دوپا

راه رفتن خرس: باسن را بالاگرفته و چهار دست و پا راه برود

راه رفتن خرچنگی: به پشت بخوابد، با بالا آوردن دست و پا تنه را از سطح زمین بلند کند و حرکت کند.

وسایل موردنیاز: نخ و مهره‌های کوچک رنگی که سوراخ داشته باشند. از کودک بخواهید مهره‌های رنگی را به ترتیبی که شما می‌گویید مثال زرد، قرمز، آبی، سبز و … داخل نخ یا سیم‌های پلاستیکی کند و دستبند یا گردنبند درست کند. تقویت حرکات ظریف، توجه و تمرکز، ادراک بینایی، شناخت رنگ‌ها ازجمله فواید این تمرین است.

سرگرمی‌های وصل کردنی: غذای مخصوص هر حیوان را به خودش وصل کنید یا وسایل موردنیاز هر شغل را به خودش وصل کنید.

باتوجه به توصیه ی متخصصان مشاوره کودک دراصفهان ، کودک را به اتاق تاریک برده و نور چراغ قوه را روی عروسک‌هایی که به شکل حیوان هستند که از دیوار یا سقف اویزانند بتابانید و به کودک بگویید که نور چراغ‌قوه هرکدام از عروسک‌ها را که روشن کرد باید او اسم عروسک را بگوید و صدای آن را دربیاورد. به‌جای عروسک می‌توانید از عکس حیوان استفاده کنید وبه دیوار بچسبانید. این تمرین به ادراک بینایی، تحریک بینایی، توجه و تمرکز، کمک به تقویت عضلات چشم کمک می‌کند. از کودک بخواهید به وسیله کاموا یا نخ و پولک، دور بدن ماهی، لب و بال و دم آن را با چسب روی کاغذ بچسباند

فواید آن: تمرین مهارت‌های حرکتی ظریف، هماهنگی چشم و دست، چسب زدن، توجه و دقت

وسایل موردنیاز: کارتن میوه ی موز، سیب، پرتقال

یک کارتن بزرگ تهیه کنید و دو حفره به‌اندازه جای دست‌های کودک روی آن ایجاد کنید و از کودک بخواهید تا دست‌های خود را وارد حفره کرده و اشیای مختلف مثل انواع میوه و یا … را لمس کند سپس کودک به شما بگوید چه چیزی را لمس کرده است. قبل از آن ابتدا اشیای مربوطه را به کودک نشان دهید و اجازه دهید لمس کند و اطمینان پیدا کنید نام آن‌ها را می‌داند سپس تمرین بالا را انجام دهید. این تمرین به ادراک و تشخیص حس لامسه کمک می‌کند.

تعدادی از اسباب‌بازی‌های کودک را مقابل او قرار دهید و هر بار از او بخواهید آن‌ها را به شیوه‌ای دسته‌بندی کند. مثال آن اسباب‌بازی‌هایی که هم‌رنگ هستند را جدا کند. دفعه ی بعد آن‌هایی که هم‌شکل هستند را کنار هم بگذارد

و سپس آن‌هایی که بزرگ‌تر هستند را جدا کند. این تمرین به درک بهتر کودک از مفهوم تشابه و شناخت همرنگی، هم‌شکلی و اندازه کمک می‌کند و استدلال او را درگیر می‌کند.

می‌توان یک حلقه بزرگ ورزشی یا تیوپ را مقابل کودک قرار دهید و از او بخواهید برای ورود به استخر توپ از درون این حلقه یا تیوپ باید شیرجه بزندو درون استخر توپ فرود آید یا اگر استخر توپ در اختیار نبود روی بالشت نرم فرود اید. این بازی به هماهنگی حرکتی و سرعت عمل کمک می‌کند. از کودک بخواهید به پشت‌روی زمین بخوابد. یک توپ متوسط را با یک نخ به‌صورت آویزان بالای سر کودک به حرکت درآورید ) ارتفاع توپ به‌اندازه‌ای باشد که کودک برای زدن توپ کمی از سطح زمین جدا شود و روبه‌جلو خم شود(از کودک بخواهید توپ را با دست یا پا بزند. برای سخت‌تر شدن تمرینمی توان روی سطحی در مقابل کودک تعدادی استوانه یا لیوان پلاستیکی قرارداد و از کودک خواسته شود با توپ استوانه‌ها را مورد هدف قرار دهد. تمرین برای تقویت هماهنگی و مهارت‌های حرکتی و تمرکز مناسب است.

از کودک بخواهید روی زمین دراز کشیده و توپ را با پاهایش از روی زمین بلند کند و بالای سر بیاورد. سپس با دست آن را گرفته و داخل سبد بالای سرش بیندازد. این تمرین برای تقویت مهارت‌های حرکتی، هماهنگی حرکتی و یکپارچگی حسی کودک مناسب است.

در اتاق به کودک یک اسباب‌بازی را نشان دهید و بگویید وسایلی را که در اتاق همرنگ آن اسباب‌بازی هستند به شما نشان دهد، که به درک همرنگی و توجه بینایی کودک کمک می‌کند.

با استفاده از مقوا از هریک از اشکال هندسی تعدادی دربیاورید ، مربع، مثلث، دایره و روی یک سطح مشخص از زمین آن‌ها را به‌صورت نامنظم بچسبانید. از کودک بخواهید تنها با گذاشتن پای خود روی یک نوع شکل هندسی ازیک‌طرف به‌طرف مقابل برود. مثال فقط میتونی پاهاتو روی مربع‌ها بذاری و به اون طرف بری. این بازی به ادراک بینایی فضایی و توجه دیداری کمک می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *