عورت نمایی، یک بیماری اختلالی در فرد و جزو انحراف های جنسی است که در آن، فرد آلت تناسلی خود را بی دلیل و به طور ناگهانی به دیگران و حتی افرادی که نمی شناسد، نشان می ‌دهد. فرد بیمار، خطری برای دیگران ندارد و تنها از نشان دادن عورت خود به دیگران لذت می برد و تحریک می شود.
تحقیقات بر روی این گونه افراد نشان می دهد که آن ها، هیچ گونه کنترلی روی عمل خود نداشته و این کار را بی دلیل انجام می‌ دهند. سوالی که مطرح است، این است که آیا این افراد، برای برقراری رابطه جنسی، این کار را انجام می دهند؟ در جواب باید گفت: خیر، این افراد تمایلی به انجام رابطه جنسی ندارند به گونه ‌ای که پس از نشان دادن عورت و تحریک شدن دست به خودارضایی می زنند.
رفتار این گونه افراد کاملاً طبیعی است و مانند بقیه افراد در حال راه رفت و آمد هستند، اما ناگهان در مکان های شلوغ یا خیابان، عورت خود را خارج کرده و در معرض دید قرار می‌ دهند. مطالعات نشان می ‌دهد این افراد به یک اختلال و انحراف جنسی مبتلا هستند و بر خلاف افرادی که سادیسم دارند، تمایلی به نزدیکی به افراد ندارند و تنها کاری که انجام می ‌دهند، این است که آلت تناسلی خود را در معرض دید گذاشته و از این کار لذت می برند.

علائم عورت نمایی چیست؟

انسان به طور غریزی، از نشان دادن آلت تناسلی خود به دیگران خجالت می کشد و همیشه سعی می‌ کند آن را از دید دیگران پنهان نگه دارد. به همین دلیل، شناسایی افرادی که گرفتار بیماری عورت نمایی هستند بسیار آسان است.
محققان مهم ترین علامت عورت نمایی را، این گونه بیان می ‌کنند که فرد رفتار عادی خود را دارد اما ناگهان شروع به نمایش آلت تناسلی خود به دیگران می کند.
علامت دیگر این بیماری، این است که وقتی فرد خشم و نارضایتی افراد را نسبت به عمل زشت خود می ‌بیند، لذت برده و تحریک می شود. علامت دیگر این بیماری این است که فرد تمایل زیادی به نشان دادن آلت تناسلی خود به جنس مخالف دارد.
از علائم دیگری که می توان به آن اشاره کرد، آشفتگی و خشم است. یکی از علائم این بیماری که ممکن است کمی نگران کننده باشد، این است که فرد می تواند همراه با این اختلال، اختلالات دیگری مانند میل جنسی به کودکان و فیشیسیم هم داشته باشد. علامت واضح دیگر این بیماری، به این صورت است که وقتی فرد خشم و نفرت دیگران را می ‌بیند لذت برده و کار خود را تداوم می بخشد و آن را گاها طولانی تر می کند.

علت بیماری عورت نمایی چیست؟

 یکی از دلایلی که برای این بیماری بیان می ‌شود، این است که فرد در دوران کودکی خود دچار آسیب های شخصیتی و روانی شده است یا این که کودک در معرض سرزنش های دیگران قرار گرفته است. این افراد برای غلبه بر این سرزنش ها و حقارت های دوران کودکی، سعی می ‌کنند عورت نمایی کنند و نوعی قدرت کاذب را تجربه نمایند.
یکی از مطالعات انجام شده روی این بیماری نشان می ‌دهد، افرادی که در کودکی در خانه زیاد برهنه بوده اند به خصوص در جلوی مادر خود، احتمال ابتلا به عورت نمایی در آن ها، زیاد است. از علت های دیگری که می توان برای این بیماری بیان کرد، این است که ممکن است فرد در دوران کودکی،  دچار حادثه ای شده باشد و ضربه شدید به مغز و به خصوص لوب تمپورال او وارد شده باشد. یکی دیگر از علت های این انحراف جنسی، مشکلات ترشح هورمونی مانند ترشح زیاد هورمون تستوسترون است که می تواند اختلالات زیادی را برای فرد ایجاد نماید. علت دیگری که باعث این عمل زشت می ‌شود، نهی نشدن کودک هنگامی که آلت خود را در خانه برای همه ی افراد به نمایش می‌ گذارد، است.

درمان عورت نمایی

درمان هایی که پزشکان برای این اختلال در نظر می گیرند، شامل روان درمانی و دارودرمانی است که پزشک با بررسی سابقه و شرایط بیمار، یکی از این روش ها را انتخاب می کنند. بعضی از محققان معتقدند، درمان های گروهی برای این مشکل بهتر است؛ زیرا فرد متوجه می‌ شود که تنها او نیست که این اختلال را دارد و افراد دیگر نیز این بیماری را دارند که این عامل باعث می شود تا حدی حس کاذب او برای عورت نمایی و نشان دادن قدرت از بین برود. یکی دیگر از درمان هایی که برای این افراد در نظر گرفته می ‌شود، تشویق آن ها به برقراری رابطه جنسی سالم با همسر است. در روش های درمانی این افراد، باید از تنش های رفتاری و تحریکات آن ها کاسته شود تا بتوانند به درمان پاسخ مثبت داده و بهبود پیدا کنند؛ زیرا رفتارهای تحریک آمیز باعث برگشت مجدد رفتار آن ها خواهد شد.
از درمان های دیگر عورت نمایی می توان به زوج درمانی، درمان خانوادگی، روانکاوی، ریلکسیشن و آموزش مهارت مقابله ای اشاره نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *