مبدل پوشی که به آن چیچی پوشی هم می گویند، نوع دیگری از انحرافات جنسی در بین افراد است که در آن، فرد به جای پوشیدن لباس های مناسب خود، لباس های جنس مخالف را می پوشد و از این کار لذت می برد به عبارت دیگر، می توان گفت پوشیدن لباس های جنس مخالف را برتر از پوشیدن لباس های مناسب جنس خود می داند. این چیچی پوشی یا مبدل پوشی، نوعی اختلال روانی در بعد شخصیتی فرد است که در آن فرد نمی تواند پذیرای جنس خود باشد و تمایل دارد که جنس مخالف باشد.

افراد با این اختلال، زمانی که لباس جنس مخالف را می پوشند از نظر جنسی تحریک می شوند به همین علت روان شناسان این اختلال را جز انحرافات جنسی دسته بندی می کنند. البته این مبدل پوشی، گاهی به قصد خود فرد انجام می گیرد و گاهی به اجبار شخص دیگری، ولی روان شناسان مسائل جنسی، هرگونه پوشش لباس جنس مخالف را مبدل پوشی دانسته و افرادی که این کار را انجام می دهند جز گروه افراد با اختلالات روانی قرار می دهند.
زمانی که این افراد لباس جنس مخالف را می پوشند، برانگیخته می شوند و دست به خودارضایی یا مقاربت جنسی می زنند. البته آمار نشان می دهد این اختلال در مردان شیوع بیشتری دارد. این افراد گاهی رفتارهای جنس مخالف را نیز تقلید می کنند؛ اما زمانی که نیاز جنسی آن ها برطرف شد و ارضا شدند، لباس را بیرون آورده و به جنس خود باز می گردند.

 انواع مبدل پوشی

امروزه مبدل پوشی یا چیچی پوشی در جامعه گسترش زیادی یافته و انواع مختلفی نیز پیدا کرده است؛ اما روان شناسان مسائل جنسی این اختلال و انحراف جنسی را به چند گروه زیر تقسیم بندی می کنند:

  1. مبدل پوشی مرتبط با افراد ترنس

    به افراد ترنس، تراجنسیتی نیز گفته می شود. این افراد جنس خود را نمی توانند بپذیرند یعنی فرد دارای بدن و اندام زنانه یا مردانه است؛ اما هویت جنسی خود را قبول نداشته و خود را جز جنس مخالف قرار می دهد. این افراد همچنین اقدام به پوشیدن لباس های جنس مخالف نیز می کنند.

  2. مبدل پوشی بدون ارتباط با افراد ترنس

    این نوع از مبدل پوشی یا چیچی پوشی، در طول تاریخ بسیار زیاد بوده است و هدف افراد از انجام آن، به دست آوردن مزایایی که برای جنس مخالف وجود داشته است و آن ها از آن محروم بوده اند. این نوع از مبدل پوشی توسط زنان اتفاق می افتاده است.

  3. مبدل پوشی جلب توجه کننده

    در این نوع از چیچی پوشی، شخص اقدام به پوشیدن لباس هایی از جنس مخالف می کند که به شدت جلب توجه می کند و سعی می کند این کار را به گونه ای انجام دهد که توجه همگانی را جلب نماید.

  4. مبدل پوشی همراه با یادگارخواهی

    در برخی از افراد یادگارخواه یا فتیشیسم، شی تحریک کننده لباس جنس مخالف است؛ لذا این افراد نیز برای تحریک جنسی خود اقدام به پوشیدن لباس های جنس مخالف می کنند و نوعی یادگار خواه مبدل پوش به حساب می آیند.

  5. مبدل پوشی جنسی

    این افراد از عمد، اقدام به پوشیدن لباس های جنس مخالف کرده و زمانی که می پوشند، برانگیخته می شوند و با خودارضایی یا مقاربت نیاز خود را ارضا می کنند و پس از ارضای نیاز جنسیشان، لباس را بیرون آورده و به هویت جنسی خود باز می گردند.

علائم چیچی پوشی یا مبدل پوشی

علائمی که بتوان به کمک آن، اختلال چیچی پوشی را تشخیص داد، این است که فرد دارای اختلال، باید یک دوره ی طولانی علائم خاصی را داشته باشد:

  1. فرد مبتلا به این نوع از انحراف جنسی، یک مدت زمان طولانی اقدام به پوشیدن لباس های جنس مخالف می کند یا حتی ممکن است لوازم و زیورآلات جنس مخالف را نیز استفاده کند.
  2. زمانی که فرد لباس یا لوازم مخصوص جنس مخالف را استفاده می کند، تحریک می شود.
  3. این افراد گرفتاد نوعی پریشانی و اضطراب در رفتار های خود هستند و نگران دیده می شوند.
  4. تحریکاتی که فرد را به سمت پوشیدن لباس های جنس مخالف می کشاند، هم در امیال و خواسته های فردی او و هم در تفکراتش دیده می شود.

درمان اختلال مبدل پوشی

مبدل پوشی جنسی، از سری بیماری هایی است که در خردسالی و بعضا کودکی در افراد نمایان می شود؛ از این رو تشخیص آن، می تواند در همان دوره صورت گرفته و درمان آن، آغاز شود. بهترین راه درمانی که برای این اختلال جنسی توصیه می شود، مراجعه به روانشناسانی است که در شاخه های مرتبط با مسائل جنسی، تخصص دارند. درمان های عمده ای که روانشناسان پیشنهاد می دهند، روانکاوی، رفتار درمانی و درمان های شناختی-رفتاری است.
البته درمان های نسبتا موثر و گاها موقتی هم برای این اختلال وجود دارد. برای مثال با قرار دادن فرد، در موقعیت برقراری رابطه جنسی یا قرار گرفتن در یک رابطه عاشقانه، این اختلال موقتا از بین رفته یا کم رنگ می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *