مشاوره کودک

مشاوره کودک در اصفهان در مرکز مشاوره مهرآیین


مشاوره کودک را حتما در مرکز مشاوره کودک مهرآیین بگذرانید! مشکل عمده ای که اکثر والدین به آن برخورد می کنند تربیت نادرست فرزندان است و در کمال ناباروری تصور می کنند که تربیتشان درست بوده و نیازی به روانشناس و مشاوره کودک ندارند بلکه به تنهایی می تونند از پس مشکلات خود و فرزندانشان بر آیند.

خدمات مشاوره کودک در مرکز مشاوره مهرآیین

مشاوره ها و تکنینک های جدیدی که قرار است برای تمامی کودکان در مرکز مشاوره مهرآیین در راستای مشاوره کودکان انجام گیرد را می توانید به صورت خیلی کوتاه در فیلم زیر تماشا کنید!!

 

با وجود اینکه می توان برخی مشکلات را بدون کمک گرفتن از مشاوره کودک حل نمود اما گاهی اوقات در سنین پایین مسائلی برای فرزندان شما به وجود می آید که نیازمند مراقبت های تخصصی تر خواهد بود چرا که فرزندان در سنین مختلف دارای نیاز های متفاوتی هستند که برخی از آن ها نسبت به سایر نیاز ها در اولویت قرار دارند.

در این شرایط است که اگر والدین دیر اقدام نمایند ممکن است فرصت های کمک به فرزندانشان را از دست دهند لذا پیشنهاد می شود در هر شهری که هستید و با فرزندتان به مشکلاتی برخورد کرده اید سریعا به مشاوره مراجعه نمایید؛ اهالی نقش جهان نیز می توانند برا رفع مشکلات ما بین خود و فرزندانشان به مشاوره کودک در اصفهان مراجعه نمایند.

مشاوره کودک

کودکان در سنین نوزادی به مراقبت نیاز دارند اما در دوران نوجوانی استقلال طلب خواهند بود. گاهی این تفاوت ها در کودکان موجب می شود مشکلاتی در بین والدین و کودکان پیش آید که در این شرایط بهتر است به یک متخصص مشاوره کودک در اصفهان مراجعه کنید .

به این دلایل به مشاوره کودک نیازمند هستید…

همانطور که می دانید کودکان نیز مانند افراد بزرگسال دچار اختلالات رفتاری و انواع آشفتگی می شوند که البته با آشفتگی بزرگسالان تفاوت هایی دارد که بسته به همین تفاوت ها، شیوه های درمانی مختلفی نیز برای هر یک از آن ها مطرح می شود؛ به همین جهت است که گفته می شود به مشاوره کودک در اصفهان و یا هر شهری که در آن سکونت دارید مراجعه نمایید تا با تشخیص درست و به موقع درمان مناسب برای فرزندتان در نظر گرفته شود.

*** مهم ترین علتی که افراد برای درمان مشکلات رفتاری کودکان مشاوره کودک را پیشنهاد می دهند این است که موثر ترین دوران زندگی فرد که شخصیت او شکل می گیرد، دوران کودکی اوست و امروزه این مسئله که کودکان تنها به مراقبت جسمی نیاز ندارند به اثبات رسیده است پس بی شک بایستی تمامی ابعاد وجودی فرزندتان اعم از رشد عاطفی، اجتماعی شخصیتی و هوشی را مد نظر قرار دهید.

تربیت صحیح فرزندان به کمک مشاوره کودک موجب استقلال فرزند شما می شود به علاوه اینکه در صورت بروز اختلالات و مشکلات رفتاری که در ادامه به آن اشاره می کنیم می توانید به مراکز مشاوره کودک در اصفهان مراجعه نموده و به کمک روانشناسان برجسته این مرکز، تربیت مناسبی و شیوه درمانی پسندیده ای را برای عزیزانتان اتخاذ نمایید.

مشکلات و آشفتگی های رفتاری و روانی کودک که به یک مشاوره کودک نیازمند است!

*** افسردگی طولانی یکی از عمده ترین مشکلات رفتاری و روانی کودک است؛

اگر کودکی برای مدت زمانی طولانی ناراحت است و به ندرت خنده را بر لب های او نظاره گر هستید به گونه ای که هیچ اتفاقی او را خوشحال نمی کند، برای ساده ترین مسائل گریه می کند و نمی تواند گریه خود را کنترل نماید باید نگران باشید و سریعا از یک مشاوره کودک کمک بخواهید چرا که کودکتان به افسردگی مبتلا شده است و این عارضه را می توانید از رفتار های او تشخیص دهید.

مشاوره کودک در اصفهان

در برخی شرایط ممکن است کودک هیچ علاقه ای به همراهی هم سن و سال های خود برای بازی و حتی گردش نداشته باشد و همین میل به تنهایی یکی دیگر از علائم افسردگی است که بایستی با مشاوره کودک در میان گذاشته شود.

مراجعه به مشاوره امر ساده ای است و شاید بتوان گفت کاری است که شما می توانید برای درمان و تربیت هر چه بهتر فرزندتان انجام دهید تا در درجه اول از مشکلاتی که کودک با آن دست و پنجه نرم می کند مطلع شوید و در ادامه در صورت نیاز به درمان تحت نظر بهترین روانشناسان حاضر در مرکز مشاوره کودک در اصفهان درمان مناسبی را در پیش بگیرید.

مشاوران کود ک چه می کنند؟

مشاوره کودک در اصفهان وظیفه عمده ای بر عهده دارند و آن هم بررسی مشکل و تشخیص راهکار درمانی برای مشکلاتی از قبیل رفتاری، رشدی و هیجانی و همچنین مشکلات خانوادگی کودک است.

اما متاسفانه خانواده ها از اینکه فرزند خود را نزد مشاوره کودک ببرند دید خوبی ندارند . اشتباه نکنید مراجعه به روانشناس به معنای بیمار بودن کودک شما نیست بلکه راهکاریست پیشگیرانه برای جلوگیری از مشکلات روحی و روانی برای فرزندان.

با مشاهده این علائم به مرکز مشاوره کودک در اصفهان مراجعه کنید

  • گاهی اوقات مادران و پدرانی که به مشاوره کودک در اصفهان مراجعه می کنند از بابت علائم رفتاری همچون تمایل نداشتن فرزندشان برای برقراری تماس چشمی و در آغوش گرفته شدن و همچنین دوری از جمع و اجتماع نگران اند؛ این ها علائمی هستند که به حد زیادی به بیماری اوتیسم نزدیک است که شما به سادگی قادر به تشخیص آن نیستید به همین جهت ضروریست تا این مسئله را با مشاوره کودک در میان بگذارید.
  • برخی دیگر از کودکان همیشه عصبانی و پرخاشگر هستند و یا مدام با دیگر کودکان دعوا می کنند به گونه ای که موجب آشوب به پا کردن به جهت تخلیه خشونت به خواسته خود است. این رفتار گاها موجب آسیب رسیدن به دیگران می شود و یا آغاز گری برای شروع قلدری و زورگویی آن ها باشد که در این شرایط نیز تنها کسی که می تواند شما را راهنمایی کند مشاوره کودک است.

تربیت درست کودکان

  • احساس اضطراب و نگرانی یا احساس اضطراب جدایی در کودکان نیز باعث می شود که فرزندتان مدام عرق کند، سرگیجه داشته باشد یا حس کند که والدین خود را از دست می دهد؛ این مسئله نیز یکی دیگر از علائم عمده مشکلات روحی فرزندان است.
  • اختلال در یادگیری، عدم تمرکز و توجه، اختلالات دفعی، جویدن ناخن از دیگر عواملی است که مراجعه به روانشناس و مشاور کودک را الزامی می دارد.

توصیه های مشاوره کودک و تربیت درست فرزندان

  • تاثیر مشغله کاری بر تربیت فرزندان

زمانی که مشغله های کاری و مسائل مختلف ذهن والدین را درگیر می کند رفتار کودکان را نیز به طور ناخودآگاه تحت تاثیر قرار می دهد. اگر دقت کرده باشید زمانی که مشغله ذهنی شما زیاد است رفتار فرزندانتان با شما نیز تغییر خواهد کرد دلیل این رفتار نیز همان درگیری ذهنی شماست زیرا در این شرایط زمان کمتری را با کودکان خود سپری خواهید کرد و در برخی موارد سریعا کنترل خود را نسبت به رفتار های کودک از دست خواهید داد.

بنابراین سعی کنید ساعاتی در روز زمانی را به طور اختصاصی برای سپری کردن اوقاتتان، فارغ از مسائل شغلی و زندگی روزمره با فرزندتان در نظر بگیرید و با رفتار های غلط و عوامل بیرونی رابطه خود را فرزندانتان را شکرآب نکنید.

اما برای تربیت و داشتن رابطه مناسب با فرزندانتان می توانید به کمک مشاوره کودک اصول و راهکار هایی را سر لوحه کار خود قرار دهید و بااستفاده از متد خود کنترلی در راستای تصحیح رابطه خود و بچه ها تلاش نمایید.

مشاوره کودک مهرآیین

اما در درجه اول باید به این امر واقف باشید که شما هر چقدر هم که دانش بالایی داشته باشید ممکن است در خصوص کنترل رفتار های فرزندانتان به تنهایی موفق نباشید لذا در این خصوص حتما بایستی از فرد عالم به این امر کمک بگیرید و با شیوه های غلط رفتاری آسیب های جدی تری را برای فرزندانتان به وجود نیاورید.

  • کودکان می بینند و تکرار می کنند

تجربیات نشان داده است که والدین الگوی رفتاری برای مقررات عاطفی هستند و فرزندان از والدین خود این مقررات و قوانین را می آموزند.

اگر شما در زمان مشاجره با همسرتان پرخاشگری کنید و وسایل را پرتاب کنید و حتی در خانه را محکم ببندید فرزندان شما می بینند و یاد می گیرند و زمانی که شما آن ها را ناراحت کنید خواهید دید که عینا رفتار های شما را تکرار می کنند. پس توجه داشته باشید که فرزند شما رفتار های شما را در موقعیت های مشابه تقلید و تکرار می کند.

اگر با اشتباه شما شاهد چنین رفتار هایی در فرزندانتان بودید در درجه اول لازم است که به اصلاح خود بپردازید و به دنبال آن از روانشناسان حاضر در مرکز مشاوره کودک در اصفهان کمک بگیرید تا با آموزش های لازم رفتارهای غلط را از ذهن فرزند شما دور سازد.

مرکز مشاوره مهرآیین

  • تاثیر بهداشت و ایمنی عاطفی بر تربیت فرزند

بهداشت و ایمنی عاطفی خانواده به معنای ارتباط صمیمانه و نزدیک بین والدین و فرزند است لذا ایجاد بهداشت و ایمنی عاطفی در خانواده تاثیر بسزایی در رشد و موفقیت کودک دارد. بر اساس تحقیقات مشخص شد کودکانی که با والدین خویش رابطه صمیمانه ای دارند در آینده حضور موفق و فعال تری در اجتماع خواهند داشت.

  • محیط آرام و تاثیرات آن بر تربیت فرزند

بر اساس مطالعات روانشناسی کودک مشخص شد زمانی که محیط آرامی توسط والدین برای کودکان فراهم آید فرزندان احساس امنیت بیشتری در خانه پیدا کرده و راحت تر می توانند احساسات خود را با خانواده خویش در میان گذارند.

با تامین امنیت روحی فرزندانتان می توانید به کودک یاد دهید که با خیال راحت احساساتش را با شما در میان بگذارد و لازم نیست که از بیان آن ها ترسی داشته باشد زیرا خانواده امین و آرام بخش روح فرزند است و با بیان احساسات و ناراحتی هایش قادر خواهد بود از پس مشکلاتش بر آید و آن ها را به راحتی حل کند. اگر نمی دانید چگونه محیط آشفته خانه را به مکانی آرام و قابل اطمینان تبدیل کنید برای این منظور می توانید از مشاوره کودک کمک بخواهید.

  • درک متقابل والدین و فرزندان

فرزندانتان به شما احترام می گذارند چرا که معتقد اند که احساساتشان را درک می کنید و به همین خاطر است که از راهنمایی ها و تذکرات شما پیروی می کنند. فرزندانتان باید یاد بگیرند که هر چیزی را که اراده کردند نمی توانند داشته باشند ولی در نهایت به چیز های بهتری دست خواهند یافت.

مشاوره کودک در مهرآیین

در مقابل والدین نیز باید بیاموزند که اگر در پاسخ به کودکشان جواب منفی دادند پاسخشان پا برجا بماند و به فرزندانشان یاد دهند که با شنیدن نه در برخی مسائل چیز های بهتری در انتظارشان است و این نه شنیدن از والدینشان به معنای عدم علاقه والدین به آن ها نیست.

البته دقت داشته باشید که این مسئله را با گفتار نمی توان به کودک نشان داد بلکه در عمل قابل قبول و قابل درک تر خواهد بود. به این ترتیب کودکان راهنمایی های والدین را بیشتر می پذیرند و قوانین را بهتر از پیش دنبال می کنند.

  • رفتار والدین بر تربیت فرزند تاثر گذار است

مهم ترین اصل در تربیت فرزند رفتار خود شماست! اگر به رفتار های خودتان با کودکان دقت داشته باشید متوجه خواهید بود که با تغییر رفتار های شما، برخورد آن ها نیز تغییر خواهد کرد و با هر عملی که از شما سر بزند با عکس العملی سخت تر و جبهه گیرانه تر مواجه خواهید شد.

تجربه نشان می دهد، زمانی که والدین بنا به هر علتی چه کاری و چه دغدغه های روزانه برآشفته و به هم ریخته می شوند و بدون تفکر واکنش های شدیدی از خود نشان می دهند، فقط اوضاع را بدتر می کنند ولاغیر. در مقابل زمانی که والدین با آگاهی بیشتری به فرزندان خود پاسخ دهند، می توانند به صورت کامل شرایط را کنترل و در اختیار خود بگیرند.

 بنابراین لازم است که هر گونه دغدغه و درگیری ذهنی دارید پس از ورود به منزل و زمان صحبت با فرزندانتان دور بریزید و فقط به خود و کانون گرم خانواده بیاندیشید. همه این ها نیازمند مهارت یادگیری کنترل احساسات است که در این خصوص می توانید به روانشناسان حاضر در مرکز مشاوره کودک در اصفهان مراجعه و آموش های لازم را فرا بگیرید.

تربیت فرزندان در مشاوره کودک

توصیه نهایی در خصوص مشاوره کودک و روش های تربیت فرزندان

با وجود اینکه کودکان شما در گذر زمان برخی عادات بد را آموخته اند هنوز هم برای تربیت صحیح دیر نیست! این خبری خوش برای تمامی والدین است زیرا شما می توانید با فراگیری اصول درست کنترل احساسات و شناخت کامل کودک به کمک مشاوره کودک در اصفهان و همچنین یادگیری متد های صحیح تربیتی فرزندانتان را برای شکوفایی در زندگی آینده و همچنین حضور در اجتماع آماده سازید.

تجربه ها در این زمینه حاکی از آن دارد که تغییر رفتار والدین، کلید موفقیت در تربیت کودک است کافیست در ابتدا با تغییر خود شروع کنید زیرا کودکان می بینند و تکرار می کنند؛ پس از آن با کمی صبر و حوصله و به کار گیری راهکار های تربیتی مناسب کودکانی با روحیه سالم را تربیت نمایید.

همه چیز در مورد مشاوره کودک را در ادامه بخوانید!!

صحبت کردن از مشاوره کودک یا تصمیم گیری درباره آن، کار راحتی برای والدین نیست. هیچ پدر و مادری انتظار ندارد که فرزندش با مشاوره یا روان شناسی سروکار پیدا کند، اما متاسفانه، مسائل دشوار و حتی آسیب زننده بسیاری وجود دارند، که مراجعه به یک متخصص خبره، برای کمک به حل آن را، به یک ضرورت تبدیل می کنند.

گرچه مشاوره کودک معمولا با تمرکز بر روی مشکلات حادی مانند  سو استفاده از کودک، بی توجهی به او یا وجود ضربه های روحی- روانی مورد بحث قرار می گیرد، اما در واقع، این شکل از درمان می تواند به شکل برجسته تری بر روی نقاط مثبت هم تمرکز کند. همان طور که در ادامه این مقاله خواهد دید، مشاوره کودک یک گزینه عالی برای تقویت رشد مثبت و در عین حال، حل مسائل و علائم منفی به شمار می رود.

جلسات مشاوره کودک، برای همکاری برای ایجاد آینده ای خوش بینانه، روش های مثبت حل مسئله و بهبود اعتماد به نفس و اتکای به خود و دیگر صفات مثبت در کودک، عمل می کنند. شرکت کودک در بازی درمانی، رفتار درمانی و بیان درمانی، فرصت هایی را فراهم می کند که در بستر آنها، نه تنها می توان آسیب های وارد شده به کودک را رفع کرد، بلکه رشد او را هم تحت تاثیر قرار داد.

مشاوره کودک در اصفهان

مشاوره کودک یا کودک درمانی چیست؟

مشاوره کودک یا کودک درمانی، به مشاوره ای که برای بزرگسالان انجام می شود، بسیار شبیه است: در این شکل از مشاوره، یک فرد دلسوز در یک فضای ایمن، ابزارهایی را برای تغییر افکار، احساسات و رفتارهای کودک فراهم می کند.

درست مانند درمان جویان بزرگسال، کودکان نیز از یک پشتیبان احساسی در جلسات مشاوره خود بهره مند خواهند شد. در جلسات مشاوره کودک، او ممکن است بر روی حل تناقضات، درک افکار و احساسات خودش یا پیدا کردن راه حل های تازه برای مقابله با مشکلات، تمرکز کند.

تنها تفاوت بزرگ میان مشاوره کودک و مشاوره بزرگسالان، این است که در مورد بچه ها، بیماری های روانی، آسیب ها و دیگر مسائل دشواری که کودک با آنها مواجه است، به اجزای کوچکتر تقسیم می شوند. علت انجام این کار آن است که کودک درک کند که چه اتفاقاتی در جریان بوده و در حال تجربه چه چیزهایی است.

مشاوره کودک در اصفهان ممکن است با یک کودک، با کودک و یک والد یا کودک و پدر و مادرش یا حتی با همراهی بیش از یک خانواده، انجام شود. مشاور کودک، غالبا فردی است که در کار با کودکان تخصص داشته و بینش هایی را به والدین و مراقبین کودک ارائه می کند که تا پیش از آن آشکار نبوده اند.

در مشاوره کودک، مشاور و درمان جویان طیف وسیعی از مسائل و مشکلات، از قبیل موارد زیر را پوشش می دهند:

  • طلاق یا جدایی والدین
  • مرگ یک عزیز در زندگی کودک
  • تجربه یا مشاهده یک آسیب روانی
  • قلدری

مشاوره کودک

  • سو استفاده جنسی
  • سو استفاده احساسی
  • سو استفاده فیزیکی
  • تغییر مکان خانواده یا کودک
  • سو مصرف یا اعتیاد به مواد در خانواده
  • بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فکری- عملی

به علاوه، جلسات مشاوره کودک در صدر همه مقاصد مرتبط با موقعیت های مختلف، بر پنج هدف زیر تکیه دارد:

  1. ایجاد اعتماد به نفس در کودک
  2. کمک به کودک و والدین برای بهبود مهارت های ارتباطی
  3. کمک به رشد سالم و نرمال کودک
  4. ایجاد مجموعه ای از احساسات صحیح
  5. بهبود واژگانی که کودک برای توصیف احساسات خود به کار می گیرد.

مشاوره کودک در چه زمان هایی می تواند موثر واقع شود؟

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، مشاوره کودک می تواند برای حل طیف وسیعی از مشکلات، اثربخش باشد. اما اگر والدین دچار تردید هستند که آیا کودک به مشاوره احتیاج دارد یا خیر، استفاده از فهرست علائمی که در ادامه آمده اند، می تواند برای آنها راهگشا باشد.

جلسات مشاوره کودک

بنابراین اگر کودک شما یک یا چند مورد از نشانه های زیر را داراست و درباره وضعیت او دچار نگرانی هستید، احتمالا مراجعه به یک مشاور خانواده به منظور ارزیابی وضعیت موجود، یک انتخاب عاقلانه است.

  • خشونت غیر قابل توجیه
  • بی اختیاری
  • تطبیق دشوار با موقعیت های اجتماعی
  • اختلالات خواب و کابوس های مکرر
  • کم شدن ناگهانی نمرات در مدرسه
  • نگرانی مداوم و اضطراب
  • رها کردن فعالیت هایی که معمولا به آنها علاقه داشته است.
  • کاهش اشتها و کاهش وزن شدید
  • انجام کارهای وسواسی مانند شستشوی دست به صورت مکرر
  • بیان افکاری در مورد خودکشی
  • صحبت درباره صداهایی که در سرش می پیچد.
  • انزوای اجتماعی و علاقه به تنها بودن
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر
  • شکایت زیاد از وضعیت بدنی، با وجود اینکه معاینات پزشکی بر سالم بودن کودک گواهی می دهند.
  • صدمه به اعضای بدن

مشاوره کودک مرکز مهرآیین

در کنار این مسائل، کودک ممکن است با موارد زیر نیز مواجه باشد:

  •  احساس ناراحتی و ناامیدی به صورت مداوم
  • عصبانیت دائمی و تمایل به واکنش شدید نسبت به موقعیت ها و اتفاقات
  • درگیر بودن با یک بیماری یا ظاهر خود از نظر روانی
  • عدم توانایی تمرکز و تفکر آشکار یا تصمیم گیری
  • عدم توانایی در ثابت نشستن
  • گرفتن رژیم های شدید
  • شرکت کردن در اعمال خشونت آمیز مانند درست کردن آتش و کشتن حیوانات

چه سوالاتی باید از مشاور پیش از شروع جلسات مشاوره کودک پرسید؟!

در صورتی که والدین تصمیم بگیرند که برای مشاوره کودک در اصفهان اقدام کنند، باید مطمئن باشند که خودشان هم در سراسر فرایند درمان، به این مسئله متعهد خواهند بود. کارشناسان توصیه می کنند که پیش از شروع جلسات مشاوره، پرسش های زیر را از مشاور یا درمان گر بپرسید:

  • چرا مشاوره کودک را توصیه می کنید؟
  • انتظار چه نتایجی را می توانم داشته باشم؟
  • کودک من چه مدتی در فرایند درمان درگیر خواهد شد؟
  • پزشک هر چند وقت یک بار فرزند مرا خواهد دید؟
  • آیا مشاور فقط با کودک کار خواهد کرد یا با کل خانواده؟
  • هزینه هر جلسه روان درمانی چقدر است؟
  • چگونه می توانیم از پیشرفت فرزند خود باخبر شویم و چطور می توانیم کمک کنیم؟
  • چه زمانی می توانیم تغییرات را در فرزند خود مشاهده کنیم؟

سوالات در مشاوره کودک

چگونه کودک را برای رفتن به جلسات مشاوره کودک آماده کنیم؟

به صورت مشابه، پیشنهاداتی هم درباره چگونگی صحبت با کودک، برای رفتن به جلسات مشاوره وجود دارد. بهتر است بدانید که حرف زدن درباره درمان مشکلات روانی، هم برای والدین و هم برای کودک عجیب و ناخوشایند است.

اما دانستن و رعایت نکات زیر، می توانند گذراندن این مرحله را برای شما ساده تر کنند. زمان مناسبی را برای صحبت با کودک و اطمینان از اینکه مشکلی با مشاوره ندارد انتخاب کرده و به صورت فعال به او گوش کنید.

  • دغدغه ها، تجربه ها و احساسات کودک را جدی بگیرید.
  • سعی کنید که نسبت به کودک ذهن بازی داشته و آرام و قابل اعتماد باشید.
  • به او بگویید که مسائلی که با آنها مواجه است کاملا معمولی و شایع بوده و قابل حل هستند.
  • برای کودک توضیح دهید که نقش مشاور کمک کردن به او و پشتیبانی از اوست.
  • برای کودک توضیح دهید که اطلاعات او کاملا محرمانه مانده و او در مشاوره، فضای امنی را برای به اشتراک گذاری مسائل خصوصیش خواهد داشت. همچنین به کودک اطمینان دهید که در صورت تهدید شدن امنیتش، حتما از او مراقبت خواهید کرد.

تکنیک های مشاوره کودک: رفتار درمانی و روش های دیگر

تکینیک های دقیقی که در یک دوره مشاوره کودک اعمال می شوند، به نوع مشاوره یا درمان انتخاب شده بستگی دارند. در ادامه این مقاله با تعدادی از رایج ترین این روش ها و نوع درمانی که معمولا با آنها مرتبط هستند، آشنا خواهید شد.

بازی با کودک در مشاوره

  • بازی کارت های احساس به عنوان اولین تکنیک در مشاوره کودک

روش های بازی- درمانی متعددی هستند که در رابطه با کودکان، خود را موثر، سرگرم کننده و جذاب نشان داده اند و بازی کارت های احساس یکی از آنهاست. در این بازی، مشاور ابتدا از کودک می خواهد تا احساساتی را فهرست کند که دختر یا پسری در سن او تجربه می کنند.

درمان گر، هر کلمه را بر روی یک کارت یا یک تکه کاغذ می نویسد و اگر کودک خواندن و نوشتن بلد نباشد، صورتکی که نشان دهنده احساسات است را نقاشی می کند. زمانی که کودک کار نام بردن احساسات را به پایان رساند، مشاور این کارت ها را در مقابل او می چیند.

سپس مشاور یک ظرف حاوی علامت های کوچک، مثلا ژتون پوکر را آورده و توضیح می دهد که هر کدام از این ژتون ها، یک «احساس» هستند. او یک داستان شخصی (واقعی یا خیالی) را تعریف می کند که نشان دهنده جنبه های مثبت و منفی این احساس باشد. سپس هر کدام از ژتون ها یا توکن ها را بر روی کارت های احساسات قرار می دهد تا ارتباط تجربه های ذکر شده در داستان با این احساسات کلی روشن شوند.

در مرحله بعد، درمان گر یک داستان مشابه را درباره کودکی که همسن درمان جو است، برای او تعریف می کند. این داستان تهدید کننده نیست، اما هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی بالقوه احساسات را دربردارد. درمان گر ظرف حاوی توکن ها را به کودک می دهد و به او می آموزد که چطور توکن ها را بر روی کارت های احساسات بگذارد تا نشان دهد که اگر جای کودک موجود در قصه بود، چه احساساتی را تجربه می کرد.

در نهایت، مشاور کودک را تشویق می کند که یک داستان از خودش و ترجیحا درباره زندگی خودش تعریف کند. به ازای هر داستان، او به شناسایی احساساتی که احتمالا با هر موقعیت پیش می آیند، ادامه می دهد. مشاور این کار را ادامه می دهد تا کودک به مسائل مهمی برسد که با آنها مواجه است.

این بازی، یک روش بسیار عالی برای تشویق کودک به شروع مشاوره و شکستن یخ اولیه بین مشاور و کودک است. همچنین با انجام این بازی، مشکلات موجود تا حد خوبی شناسایی می شوند.

نقاشی شکلک ها توسط کودکان

  • دیوانه بازی یکی از تکنیک های مطرح در مشاوره کودک

دیوانه بازی، برای گفتن این موضوع به کودک استفاده می شود که احساس خشم و عصبانیت هیچ ایرادی ندارد و آنها را تشویق کند که این احساس را به روش سالمی بیان کنند. این بازی می تواند برای احساسات و هیجانات دیگر از جمله ناراحتی و اضطراب هم به کار برده شود.

ابتدا مشاور در مرکز مشاوره کودک در اصفهان چند بلوک (مقوایی، چوبی یا پلاستیکی) را آورده و آنها به طور مساوی بین خودش و کودک تقسیم می کند. سپس قوانین را توضیح می دهد: هر شخص به نوبت یک بلوک را بر روی بلوک فرد مقابل قرار می دهد. به ازای هر بار که بلوکی قرار داده می شود، مشاور و کودک یک اتفاق غیر منصفانه را تعریف می کنند که آنها را عصبانی می کند.

مشاور می تواند با موارد احمقانه یا بچگانه شروع کند، مثلا «من خیلی عصبانی می شم وقتی می خوام بیرون از خونه بازی کنم و بارون می گیره» یا «منصفانه نیست که نمی تونم برای صبحانه و ناهار و شام، آب نبات بخورم»! در نهایت، او صحبت را به سمتی خواهد برد که به مشکلات مربوط به کودک برسد.

زمانی که همه بلوک ها روی هم گذاشته شدند، مشاور از کودک می خواهد تا به چیزی فکر کنند که بیشتر از همه چیز باعث عصبانیت آنها می شود و سپس ادای این عصبانی شدن را دربیاورند و تمام بلوک ها را پایین بریزند.

این تکنیک به کودک اجازه می دهد تا درباره عصبانیت خود صحبت کند و اگر نداند که چنین احساساتی قابل قبول هستند و می تواند آنها را بیان کند، این تمرین برای او ناآشنا خواهد بود. این روش همچنین فرصتی را فراهم می کند تا کودک عصبانیت و خشم خود را به شکلی صحیح ابراز نماید.

یکی از تکنیک ها در مشاوره کودک

  • بازی اسلو موشن

این بازی به کودک کمک می کند تا بتواند خودش را کنترل کند. بازی به این شکل شروع می شود که مشاور معنی خود کنترلی را توضیح داده و خاطر نشان می کند که وقتی خیلی سریع حرکت می کنیم، این کنترل کردن دشوار می شود. او سپس از کودک می خواهد تا نشان دهد حرکات سریع او به چه شکل هستند. این کار، یک فرصت عالی در اختیار کودک می گذارد تا جنب و جوش کرده و بخشی از انرژی مضاعف خود را بسوزاند.

سپس درمان گر تعدادی کارت به کودک نشان می دهد که حاوی فعالیتی هستند که کودک باید آنها را انجام دهد، مثلا فوتبال بازی کردن، بالا رفتن از دیوار سنگی یا نامه نوشتن. کودک به نوبت کارت ها را برمی دارد و حرکت نوشته شده روی آنها را انجام می دهد، اما به صورت اسلو موشن یا حرکت آهسته!

کودک باید به مدت یک دقیقه به حرکت آهسته مشغول باشد و اگر چند بچه در جلسه مشاوره کودک حضور دارند، می توانند به نوبت این کار را انجام دهند. این بازی، یک روش جذاب برای آموزش خود کنترل به کودک است و فرصتی به او می دهد تا این موضوع مهم را از طریق بازی یاد بگیرد.

جلسات مشاوره کودک در اصفهان

  • بازی درست کردن حباب

در این روش بازی درمانی، تراپیست از حباب ها برای توضیح دادن یک مفهوم بسیار مهم به کودک استفاده می کند. درمان گر همراه با کودک حباب هایی را درست می کند و در حین انجام این کار، برای کودک توضیح می دهد که می تواند با کشیدن نفس های عمیق و دمیدن آهسته به درون حلقه، حباب های بزرگتری درست کند. اینها «نفس های حبابی» هستند که قدرت برطرف کردن نگرانی ها و اضطراب را نیز دارند.

پس از درمان گر، کودک نفس حبابی را تمرین می کند تا بتواند با کشیدن نفس های عمیق و آهسته، حباب ها را تا حد امکان بزرگ درست کند. این تکنیک، یک روش عالی برای آموزش تنفس ذهنی و یک مکانیزم خوب برای مقابله با احساسات شدید مانند عصبانیت یا اضطراب است.

یکی از تکنیک های مشاوره کودک

  • تکنیک داستان دوم از دیگر تکنیک های مطرح در مشاوره کودک

این تکنیک داستان درمانی، به کودک کمک می کند تا احساس راحتی کرده و جزئیات آسیب های وارد شده را با درمان گر (و همچنین در صورت لزوم با والدین یا بزرگسالان مورد اعتماد) در میان بگذارد.

در طول جلسه مشاوره کودک، درمان گر به آهستگی کودک را تشویق می کند تا به حادثه آسیب زننده وارد شده و جزئیاتی را از آنچه که اتفاق افتاده است، با او در میان بگذارد. زمانی که حادثه به خوبی بیان و توسط مشاور به طور کامل درک شد، او کودک را تشویق می کند تا یک «داستان دوم» را تعریف کند.

داستان دوم، مشابه روایت گفته شده درباره اتفاق آسیب زننده است، اما بر روی واکنش کودک به آن، به جای جزئیات اتفاق، تمرکز دارد. توصیف اثرات تروما و آسیب ممکن است برای کودک دشوار باشد، اما تمرکز بر روی خودش و نقشش در داستان، ممکن است به او احساس نیرو و استقلالی بدهد که قبلا فاقد آن بوده است.

مشاوره کودک در اصفهان

مشاور کودک را تشویق می کند تا درباره اتفاق، پاسخ های خودش به آن با توجه به نقاط قوتش، میزان شجاعتش در حرف زدن از آن آسیب، میزان سرسختیش در گذراندن آن بحران و رشدهایی که از سر آن حادثه برای او به دست آمده اند، فکر کند.

این تکنیک مشاوره کودک، یک روش عالی است برای اینکه کودک را وادار کند که بر روی نقاط قوت خود، به جای خیمه زدن بر روی جزئیات آسیبی که وارد شده است، تمرکز نماید.

پرسش نامه ای بسیار شگفت انگیز که در مشاوره کودک مورد استفاده قرار می گیرد!!

به علاوه تکنیک هایی که به آنها اشاره شد، هزاران پرسش نامه، جزوه و منابع دیگر وجود دارند که می توانند در مشاوره کودک یا به عنوان روش تکمیلی این شکل از مشاوره مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه این مقاله، تعدادی از مشهورترین و کاربردی ترین این منابع اشاره شده است.

  • حرف های خودمانی: کارت های جزوه بحث های خانوادگی

این منبع، یک فایل پی دی اف با سه برگه قابل چاپ و حاوی «کارت های گفتگو» است و می تواند مکالمه ای موثر را میان اعضای خانواده جرقه بزند. اولین صفحه شامل کارت های گفتگویی است که برچسب «خانواده» دارند و به شناختن خانواده به عنوان یک کل و شناسایی بهتر اعضای آن کمک می کند.

تمامی کارت ها حاوی یک پرسش است که اعضای خانواده باید آن را بحث بگذارند و یک «کاوش عمیق تر»، برای بچه هایی که می خواهند این بحث را بیشتر ادامه بدهند.

مرکز مشاوره کودک در اصفهان

** نمونه هایی از پرسش های گفتگو در زیر آمده اند:

  •  سوال: چه کسانی در خانواده تو وجود دارند؟ کاوش عمیق تر: چه چیزی افراد را به یک خانواده تبدیل می کند؟
  • سوال: چطور می توانی عصبانی بودن یک عضو از خانواده را تشخیص دهی؟ کاوش عمیق تر: در آینه نگاه کن و یک چهره عصبانی ایجاد کن. چهره تو چه شکلی پیدا می کند؟
  • سوال: آیا دوستان نزدیکی داری که احساس خانواده را در تو ایجاد کنند؟ این دوستان چه کسانی هستند؟ کاوش عمیق تر: برای یک دوست یا عضوی از خانواده که در راه دور زندگی می کند، یک نامه بنویسید.

*** صفحه دوم حاوی کارت هایی با برچسب «احساسات» است. این کارت ها بر روی احساسات و هیجانات مثبت و منفی تمرکز داشته و شامل یک پرسش گسترده تر و «کاوش عمیق تر» بر روی هر کارت است که این ها خود کمک بزرگی در مشاوره کودک در اصفهان است. به عنوان نمونه:

  • پرسش: سه چیزی که تو را خوشحال می کنند، نام ببرید. کاوش عمیق تر: درباره یکی از زمان های خوشحالی خودت، داستانی تعریف کن.
  • پرسش: زمانی که نگران می شوی، چه حس هایی در بدن خود داری؟ کاوش عمیق تر: درباره یک چیز که همین الان نگران آن هستی، تعریف کن.
  • پرسش: زمانی که خیلی خسته و کوفته هستی، چه تغییراتی در بدنت ایجاد می شود؟ کاوش عمیق تر: روتین زمان خواب تو شامل چه کارهایی است؟

تکنیک های مورد استفاده در مشاوره کودک

**** در نهایت، سومین صفحه شامل کارت هایی با برچسب «جهان من» است و به خانواده کمک می کند تا به شناخت بهتری از هم دست یابند. سوالات این صفحه به صورت «چه می شود اگر …»، پرسش های «مورد علاقه» و پرسش های مشاهده ای هستند.

در ادامه، نمونه هایی از این سوالات را مشاهده می کنید:

  • پرسش: زمان مورد علاقه تو در طول سال چه وقتی است؟ چرا؟ کاوش عمیق تر: در هنگام فصل مورد علاقه ات، جهان چه تغییراتی می کند؟
  • پرسش: چه نوع حیات وحشی در نزدیکی خانه ات وجود دارد؟ کاوش عمیق تر: تاکنون چه حیواناتی را لمس کرده ای؟ چه احساسی به تو دست داده است؟
  • پرسش: اگر یک فرشته جادویی امکان یک آرزو را به تو بدهد، چه چیزی خواهی خواست؟ کاوش عمیق تر: فکر می کنی آرزوی بهترین دوستت چه خواهد بود؟

این پرسش ها به خانواده و مشاوره کودک کمک می کنند تا روابط خود را بهبود داده و یکدیگر را بهتر بشناسند.

  • جزوه علائم توقف خشم، بسیار موثر برای مشاوره کودک

این برگه، یک منبع عالی برای والدین کودکانی است که در کنترل عصبانیت و خشم خود با چالش مواجه هستند. کودکان می توانند به همراه والدین خود یا بزرگترهای دیگر، یا در صورتی که به قدر کافی بزرگ هستند خودشان به تنهایی، این برگه را پر کنند.

این منبع با یک درس کوچک درباره چگونگی شروع شدن عصبانیت آغاز می شود، مانند احساس «آزردگی» یا عصبانیت خفیف. سپس کودک را وادار می کند تا وضعیت خود در هنگام این عصبانیت خفیف را ترسیم نماید.

مرکز مشاوره کودک

سپس این روش توضیح می دهد که چطور عصبانیت ممکن است به جایی برسد که دیگر مقابله با آن ممکن نباشد. در این حالت، خشم و عصبانیت به یک اتومبیل بدون ترمز شباهت دارد و کنترل کردن آن بسیار سخت می شود.

همچنین خاطر نشان می شود که فرد بسیار عصبانی ممکن است فریاد بزند، خودش یا دیگران را کتک بزند، گریه کند یا چیزهایی را بشکند. پس از این توضیحات، بچه ها سعی می کنند تا خودشان را در زمانی که بسیار عصبانی هستند، ترسیم نمایند.

در صفحه بعد، یک علامت بزرگ توقف به رنگ قرمز وجود دارد. متن این صفحه از کودک می خواهد تا به دنبال علائم و سرنخ هایی بگردد که در زمانی که خشمشان هنوز خفیف است پدیدار می شوند و نشان می دهند که این عصبانیت در حال بزرگ شدن است.

زمانی که آنها این علائم را مشاهده کردند، می تواند ترمز را کشیده و عصبانیت خود را تحت کنترل درآورند. در بالای علامت توقف نوشته شده است: «هر کسی دارای علامت های توقف عصبانیت مخصوص به خود است. بسیار مهم است که شما علامت های خود را بشناسید تا بتوانید در آینده از آنها استفاده کنید. علائم توقف خشم خود را در این قسمت بنویسید».

برخی از علائم رایج نیز که کودک ممکن است آنها را در خود تشخیص بدهد در این صفحه آورده شده اند:

  • صورتم داغ می شود.
  • شروع به لرزیدن می کنم.
  • صدایم را بالا می برم.
  • ساکت می شوم.
  • در چشم هایم اشک جمع می شود.
  • سعی می کنم بقیه افراد را اذیت کنم.
  • نمی توانم درست فکر کنم.
  • احساس آزردگی می کنم.
  • سعی می کنم به چیزی آسیب برسانم.

پرسش های شگفت انگیز برای کودکان

این برگه می تواند یک کمک بسیار بزرگ به مشاوره کودک و کودکانی باشد که با مشکلات مربوط به خشم و عصبانیت، مواجه هستند و آنها را راهنمایی می کند تا علائم بزرگ شدن خشم خود را شناخته و قبل از سرریز شدن عصبانیت، آن را کنترل کنند.

  • جزوه خانواده در حال تغییر من

اگر کودک با تغییر و تحولی در وضعیت خانواده، مانند جدایی یا طلاق و ازدواج یا مرگ یکی از اعضا روبرو باشد، این جزوه یک فرصت عالی را در اختیار او می گذارد تا احساسات خود را روی کاغذ آورده و به او کمک می کند تا به مشاور کودک در مرکز مشاوره کودک در اصفهان، والدین و دیگر بزرگسالان قابل اعتماد توضیح دهد که چه احساسی دارد.

در این جزوه، جملات تکمیل شدنی وجود دارند که کودک باید آنها را پر کند. نمونه هایی از این موارد به صورت زیر هستند:

  • خانواده من دچار تغییر شده است زیرا …
  • زمانی که به خانواده خود فکر می کنم، احساس می کنم …
  • چیزهایی که درباره تغییرات موجود در خانواده دوست ندارم شامل …. هستند.
  • چیزهایی که درباره تغییرات به وجود آمده دوست دارم شامل … هستند.
  • بزرگترین نگرانی من درباره خانواده ام …. است.
  • امیدواری من درباره خانواده ام … است.

کودکان در مرکز مشاوره کودک در اصفهان

از این جزوه استفاده می شود تا به کودک در پذیرش تغییرات به وجود آمده در ساختار خانواده اش، از قبیل قبول ناماداری یا ناپدری، قبول خواهر و برادرهای ناتنی یا دور شدن از پدر و مادر، کمک شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *