تربیت جنسی کودک

هدایت صحیح کنجکاوی جنسی کودک و پاسخ دادن به سوالات او در این زمینه، بخشی از مسئولیت والدگری است که بیشتر والدین از آن وحشت دارند. در واقع، حتی با اعتماد به نفس ترین پدر و مادر ها هم زمانی که صحبت از بلوغ یا چگونگی به دنیا آمدن بچه ها پیش می آید، احساس می کنند زبانشان قفل شده و دست و پای خود را گم می کنند. اما از این وضعیت نمی توان تا ابد فرار کرد: پدر و مادر می توانند کنجکاوی جنسی کودک و پرسش های او را با دادن جواب هایی مناسب سن او پاسخ داده و احساسات صحیح جنسی را در او پرورش دهند.

کودکان از چه زمانی درباره بدن خود کنجکاوی به خرج می دهند؟

 

از همان زمان نوزادی، کودکان مشتاق هستند که درباره بدن خود چیزهایی بیاموزند. آنها تفاوت های میان پسرها و دخترها را مشاهده کرده و به صورت طبیعی پیرامون این تمایز، کنجکاو می شوند.

کودکان نوپا اغلب در زمانی که بدون لباس هستند، مثل وقت حمام یا عوض کردن پوشک، به اندام های تناسلی خود دست می زنند. در این مرحله از رشد، حجب و حیا برای آنها مفهومی نداشته و این رفتارها، نشانه ای از کنجکاوی های کاملا نرمال آنها و نه یک فعالیت جنسی است.

 

کنجکاوی جنسی کودک

 

بنابراین گفته می شود که هرگز در مقابل این رفتار، آنها را سرزنش و تنبیه نکنید. اما برخورد درست با کنجکاوی جنسی کودک به چه صورت است؟ در زمانی که کودک اندام های جنسی خود را لمس می کند، چه کاری باید انجام داد؟ در واقع، هر خانواده ای، بر اساس ارزش ها، سطح آزادی و سبک زندگی، رویکرد مخصوص به خودش را درباره این مسئله دارد. اما نکته مهم این است که عکس العمل شما به کنجکاوی جنسی کودک، به او می فهماند که آیا این کارها «مورد قبول» هستند یا «شرم آور».

کودکانی که به خاطر انجام این اعمال و کنجکاوی طبیعی خود سرزنش شده و احساس بدی دریافت می کنند، احتمالا بیشتر بر اندام های خصوصی خود تمرکز کرده یا شرم زده می شوند.

 

تربیت جنسی کودک

 

بعضی از والدین از این عمل چشم پوشی کرده و توجه کودک را به سمت چیز دیگری معطوف می کنند. برخی دیگر، از آنجا که عقیده دارند کشف کردن خوب است، آن را تصدیق کرده و به کودک می فهمانند که این اندام خصوصی است و لمس آن در ملاعام صحیح نیست.

آیا درست است که بر روی اندام های خصوصی کودک اسم بگذاریم؟

 

زمانی که کودک به سه سالگی می رسد، بیشتر والدین از واژه های آناتومیک صحیح برای شناساندن اندام های جنسی آنها استفاده می کنند. این کلمات ممکن است به نظر قلبمه سلمبه برسند، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که وقتی کودک قادر به ادای این واژگان است، از برچسب صحیح برای نامیدن اندام های خصوصی او استفاده نشود. این کلمات – آلت تناسلی، واژن و غیره- باید به صورت کاملا طبیعی و بدون انتقال احساس یا ترس خاصی بیان شوند. به این صورت، کودک خواهد آموخت که از این کلمات به روشی صحیح و بدون خجالت، استفاده کند.

در پاسخ به سوال «من چه جوری به دنیا اومدم» چه جوابی باید بدهیم؟

 

بسته به سن کودک، می توانید بگویید که کودک از یک تخمک که در شکم مادر وجود دارد رشد می کند (به شکم خود اشاره کنید) و از محل مخصوصی خارج می شود. هیچ نیازی به توضیح عمل عشق بازی برای کودک نیست، چرا که بچه ها مفهوم این کار را درک نمی کنند.

 

کنجکاوی کودک

 

می توانید در پاسخ به این سوال بگویید که وقتی زن و مردی یکدیگر را دوست دارند، تمایل دارند که نزدیک هم باشند. در این حالت، اسپرم مرد به تخمک زن ملحق شده و بچه شروع به رشد می کند. بیشتر کودکان زیر ۶ سال، این جواب را از شما می پذیرند.

در این زمینه، خواندن کتاب هایی که پیرامون کنجکاوی جنسی کودک نوشته شده اند نیز کمک کننده است. نکته مهم آن است که این گونه سوالات را بدون دستپاچگی و به صورت سرراست جواب دهید و در این صورت، به احتمال زیاد خواهید دید که کودک با دریافت اطلاعات بسیار کمی، رضایت داده و از پرسیدن سوالات بیشتر دست می کشد.

اگر فرزند خود را مشغول «دکتر بازی» دیدیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

 

کودکان ۳ تا ۶ ساله غالبا دکتر بازی می کنند و بیشتر والدین با مشاهده یا شنیدن این رفتار وحشت زده شده و یک واکنش شدید نشان می دهند. باید بدانید که سرزنش شدید کودک، روش صحیح برخورد با این رفتار نیست و همچنین والدین نباید احساس کنند که این کار حتما در آینده به انحراف یا بی قیدی جنسی منجر می شود. معمولا، صرف حضور والدین در آن مکان کافی است تا دکتر بازی متوقف شود. بهتر است بدون هیاهو حواس کودک را به کار دیگری پرت کرده و بعدا با او صحبت نمایید. برای او توضیح دهید که علاقه او به بدن دوستش را درک می کنید، اما افراد باید بدن خود را در مقابل دیگران پوشیده نگه دارند. به این صورت، بدون دادن احساس گناه به کودک، محدودیت ها و قوانین را برای او توضیح داده اید.

 

دکتر بازی کودکانه

 

همین بازه سنی، زمان خوبی برای صحبت درباره لمس های خوب و بد نیز هست. به کودک بگویید که بدن هر کسی متعلق به خود اوست و هر کسی باید از این حریم خصوصی محافظت کند. هیچ کس، حتی یک دوست یا عضو خانواده این حق را ندارد که نواحی خصوصی کودک را لمس کند. با این حال، والدین و پزشکان در حضور پدر یا مادر، از این قاعده مستثنی هستند. برای کودک توضیح دهید که اگر از لمس هر کسی احساس بد یا عجیبی داشت، حتما به او تذکر داده و با شما درباره این رفتار صحبت کند.

چه زمانی باید با دختر خود درباره دوران قاعدگی صحبت کنیم؟

 

دخترها باید تا ۸ سالگی اطلاعات مختصری را درباره دوران قاعدگی زنان داشته باشند. دختر بچه ها بسیار علاقه دارند که درباره پریود و قاعدگی بدانند و آموزش های لازم در این زمینه ممکن است در مدرسه به آنها داده شود. کتاب های آموزشی مخصوص نیز می توانند بسیار کمک کننده باشند. بیشتر مادرها تجربه های شخصی خود را با دخترانشان در میان می گذارند، از جمله اینکه اولین پریود آنها چه زمانی بوده و چگونه، مانند بسیاری دیگر از مسائل زندگی، پس از گذشت مدتی دیگر مورد مهمی نبوده است.

دوران قاعدگی در دختران نوجوان

 

کودکان از چه سنی دیگر نباید در خانه بدون لباس و برهنه باشند؟

 

هر خانواده ای قوانین خودش را درباره برهنگی، حجب و حیا و حریم خصوصی دارد و این استانداردها از خانواده ای به خانواده دیگر و از کشوری به کشور دیگر، تفاوت های بسیاری دارند. با این حال و با وجود ارزش های متفاوت موجود در هر محیطی، حریم خصوصی موضوع بسیار مهمی است که تمام کودکان باید درباره آن بدانند. والدین باید محدودیت های مربوط به حریم خصوصی را به همان صورت طبیعی که قوانین مربوط به خانه های دیگران را توضیح می دهند، برای کودک خود بیان کنند. به این صورت، کودک درباره رعایت این محدودیت ها احساس گناه یا پنهان کاری نخواهد داشت. به طور کلی، کودکان قوانین را از محدودیت هایی که برای آنها وضع می کنید، و از آن مهم تر، از رفتار خود شما می آموزند.

 

تا چه حدی می توانیم به آموزش های مدرسه درباره مسائل جنسی تکیه کنیم؟

 

والدین باید آموزش های لازم و هدایت صحیح کنجکاوی جنسی کودک را خیلی پیش تر از زمان مدرسه آنها شروع کنند. آموزش رسمی مسائل جنسی در مدرسه های مختلف، با هم تفاوت دارد: برخی از مدارس این آموزش ها را از مقطع پنجم یا ششم آغاز می کنند و برخی دیگر به کلی ارائه این گونه مسائل را در برنامه خود ندارند.

 

آموزش مسائل جنسی به فرزند

 

زمانی که بچه ها در مدرسه یا خارج از آن محیط با آموزش های صحیح یا غیر صحیح جنسی مواجه می شوند، سوالات بسیار زیادی خواهند داشت. دلیل این امر آن است که این موضوع، به واقع گیج کننده و تعجب آور است. والدین باید باب گفتگو را در خانه باز کرده به سوالات کودک پاسخ های صحیح بدهند. این کار بخصوص زمانی اهمیت می یابد که شما بخواهید کنجکاوی جنسی کودک را با توجه به عقاید خود هدایت کرده و فرزندتان، مسائل جنسی را با ارزش های خانوادگی خودتان بیاموزد.

تغییرات بدن و مسائل جنسی، بخش مهمی از رشد هر انسانی هستند. اگر درباره چگونگی صحبت با کودکتان سوال دارید، از یاری مشاوران ما بهره بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *