بازی های مناسب کودکان 5 سال به بالا

در این مقاله بازی های مناسب کودکان 5 سال به بالا از نظر متخصصان مشاوره کودک در اصفهان، به والدین درجهت افزایش مهارت‌ های تعادلی، تقویت استدلال و کنترل هیجان در کودکان پیشنهاد می شود.

بازی های مناسب کودکان 5 سال به بالا

  • آبرنگ و یک سطح مناسب برای نقاشی شیشه یا کاغذ یا تخته روی زمین قراردهید و از کودک بخواهید در حالت ایستاده و با پا، با استفاده از آبرنگ روی سطح مورد نظر نقاشی بکشد. این تمرین موجب تقویت مهارت‌های تعادلی، حرکتی وترسیمی کودک می‌شود.
  • دسته دو قاشق یک بار مصرف را بهم بچسبانید و از کودک بخواهید مانند یک انبر، وسایل کوچک که در کف قاشق جا می‌شوند را در هر دو کفه قاشق قرار دهد وجابجا کند. می‌توانید این کار را چند بار خودتان جلوی کودک انجام دهید تا او یادبگیرد و بعد او انجام دهد. این باعث تقویت هماهنگی چشم و دست می‌شود.
  • توپ بازی با دیوار: کودک با زدن توپ به دیوار سعی کند از افتادن آن روی زمین جلوگیری کند. تمرین برای تقویت هماهنگی و مهارت های حرکتی و تمرکزمناسب است.
  • کامل کردن نقاشی‌های نیمه تکمیل ( فواید آن: توجه، تمرکز، حرکات ظریف، ادراک بینایی و …)
  • نیمه‌ی یک پروانه را بکشید و از کودک بخواهید نیمه‌ی دیگر و قرینه‌ی پروانه را با نگاه کردن و توجه به نیمه‌ی کشیده شده آن بکشد.
  • برای کودک یک جاده‌ی مارپیچ بکشید و از کودک بخواهید از بین دو خط درون جاده (عین همان خط را بکشد بدون اینکه به دو خط برخورد کند.) نقطه بازی: سرعت عمل، دقت

روی کاغذ یک سری نقطه می‌گذارید  ۸ تا ستون در ۸ ردیف یا می‌تواند بدون هیچ نظم خاصی باشد بعد هر کس به نوبت می‌تواند فقط دو تا نقطه که کنار هم هستن یعنی هیچ نقطه‌ای بین آن دو نقطه نباشد را به هم وصل کند، هر کسی که زودتر بتواند یک مربع درست کند 1 امتیاز مثبت می‌گیرد در واقع هر کسی که آخرین ضلع مربع را زودتر بکشد او امتیاز می‌گیرد. در انتهای بازی هر کسی که تعداد بیشتری مربع ساخته، برنده می‌شود.

  • از کودک بخواهید که چشمانش را ببندد و پشت کمر یا کف دست کودک اشکالی بکشید مثل حروف، اعداد و … سپس از او بخواهید تا بگوید شما چه چیزی کشیده‌اید. این بازی به تشخیص و توجه لامسه کمک می‌کند.
  • چند کاسه‌ی کوچک مقابل کودک قرار داده و زیر یکی از آن ها گوی کوچکی قراردهید. سپس در مقابل کودک کاسه‌ها را چند بار جابه جا کنید. از کودک بخواهیدکاسه ای که گوی زیر آن است را نشان دهد. این بازی به توجه بینایی کمک می کند.

بازی های مناسب کودکان

  • روی یک قسمت مشخص از زمین دایره‌هایی بکشید به صورتی که یک دیگر را قطع کرده باشند و قسمتی از هرکدام آن ها داخل دایره‌ی دیگر قرار داشته باشد. ازکودک بخواهید از یک طرف این قسمت به طرف مقابل برود به صورتی که پایش روی خط ‌های دایره‌ها قرار نگیرد و در فضای خالی دایره‌ها پایش را قراردهد. این بازی به ادراک بینایی فضایی و توجه دیداری کمک می‌کند.

کودک همزمان با این که توپ را بر زمین می‌اندازد و می‌گیرد  (دیریبل زدن) باید ازروی بالشتک‌هایی که به عنوان مانع در مسیر راه او قرار گرفته بپرد، بدون آن که به آن ها برخورد کند یا می‌تواند اول با توپ دیریبل بزند و بعد بپرد. تقویت ادراک بینایی، توالی حرکتی، توجه و تمرکز، تحریک حس وستیبولار و عمقی، هماهنگی دوطرفه، تعادل، هماهنگی چشم و دست از فواید این بازی است.

جدول سودوکو

از کودک بخواهید توالی موجود در هر ردیف را پیدا کند و جای خالی را در هر ردیف پر کند. مثال در ردیف اول مرغ، جای خالی 1، پروانه، گل، جای خالی 2، سنجاب، جای خالی 3، گل است. با توجه به توالی متوجه می‌شویم که ردیف اول ترتیب به این شکل است مرغ، سنجاب، پروانه، گل. در نتیجه جای خالی 1، سنجاب است و جای خالی 2، مرغ است و جای خالی 3، پروانه است. این فعالیت رامی توان روی کاغذ انجام داد که تمرین بسیار مناسبی برای تقویت استدلال و ادراک بینایی است.

  • چند نقطه روی یک صفحه مشخص کنید و از کودک بخواهید به نحوی نقاط را به هم وصل کند که شکل مشخصی ایجاد شود. ( مثال یک مثلت یا ذوزنقه و …)بهتر است ابتدا از شکل‌های ساده‌تر شروع کند و با پیشرفت کار شکل‌ها دشوارترشود. مثال : اول مربع بسازد بعد مستطیل سپس مثلث و در مراحل دشوارتر ذوزنقه وچندضلعی و …

از نظر متخصصان مشاوره کودک دراصفهان این بازی به ادراک بینایی و توجه دیداری کمک می‌کند.

  • توپی را به سر طنابی بسته و آن را حول یک نقطه در یک مسیر دایره‌ای روی زمین بچرخانید. از کودک بخواهید از روی طناب و توپ بپرد. این تمرین موجب تقویت کنترل تعادلی کودک، سرعت عمل و تمرکز و توجه می‌شود. با مقواهای رنگی و با کمک کودک شکل درخت، خانه، ابر، خورشید و … درآورید سپس از کودک بخواهید با دوختن آن ها با نخ و سوزن به یک سطح کارتونی تصویر را کامل کند. این تمرین به خلاقیت و حرکات ظریف کودک کمک می‌کند.
  • وسایل مورد نیاز: توپ، بالشت

یک توپ پلاستیکی را بین دو ساق پای کودک یا دو زانوهای کودک قرار دهیدو از کودک بخواهید از روی بالشت‌هایی که به عنوان مانع برای او در مسیرراهش قرار داده‌اید جفت پا بپرد و در عین حال به آن‌ها برخورد نکند و توپ راهم بین زانوانش حفظ کند و یا این که می‌تواند بجای جفت پا پریدن، به صورت زیکزاک از بین موانع به همراه توپ عبور کند.  تقویت حرکات درشت، تعادل، توجه، ادراک بینایی و …)

بازی های مناسب کودکان

  • یکی از بازی‌هایی که در جلسات مشاوره کودک دراصفهان به والدین پیشنهاد می‌دهیم به این صورت است که در منزل، کودک همراه پدر یا مادر، با در آمدن صدای آغازین بازی که می‌تواند صدای سوت باشد و یا آغاز یک موسیقی، از سر فرش شروع به دویدن می‌کنند و دست شان را به سر دیگر فرش می‌زنند و بعد در آن جا 5 تا طناب یا پروانه می‌زنند و بعد از آن که طناب زدند به صورت لی لی زدن دوباره به نقطه شروع برمی گردند.

این تمرین به برنامه ریزی حرکتی، سرعت عمل و کنترل هیجان کمک می‌کند.

  • با مقوا مثلث‌های کوچکی در بیاورید. از کودک بخواهید با کنار هم قرار دادن این مثلث‌ها اشکال هندسی جدید بسازد. مربع، مثلث، لوزی، دوزنقه، مستطیل، پنج ضلعی و…)این تمرین موجب افزایش تمرکز و بهبود ادراک دیداری-فضایی می‌شود.

در یک متن یا عبارت از کودک بخواهید مثال دور تمام حروف “ر” در متن خط بکشد. این تمرین برای بهبود توجه مناسب است. از آن جایی که کودک نمی‌تواند بخواند حرف “ر” از قبل به او نشان داده و بگویید که دنبال این شکل در

متن بگردد.

  • یک سینی پلاستیکی نازک و یک آهنربا و تعدادی پیچ کوچک فراهم کنید. در یک سمت سینی سوراخ‌هایی به اندازه‌ی پیچ‌ها ایجاد کرده و سوراخ‌ها راشماره گذاری کنید. پیچ‌ها را در سمت دیگر سینی قرار دهید. از کودک بخواهید با کشیدن آهنربا از زیر سینی، پیچ‌ها را از آن سمت سینی به طرف سوراخ مورد نظر شما هدایت کند. مثال : به کودک بگویید یک پیچ داخل سوراخ شماره 3 بیاندازد اگر درک شماره گذاری برای کودک مشکل است می توانیدسوراخ مورد نظر خود را با اشاره دست به او نشان دهید. این تمرین برای تقویت توجه و تمرکز مناسب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *