یادگارخواهی یکی از انواع اختلالات و انحرافات جنسی در بین افراد است که در آن فرد تمایل و جذب شدید جنسی به سمت اشیا  و یا بخش‌هایی از بدن افراد دارد که این قسمت ها جز نواحی جنسی و تحریک کننده به حساب نمی‌ آیند، اما افرادی که دچار این اختلال هستند، زمانی که با این موارد مواجه می شوند، مانند قسمت های جنسی بدن تحریک می شوند. مطالعات انجام شده نشان می دهد، هنگامی که فرد به یادگار خواهی مبتلا است برای این که به اوج لذت جنسی برسد نیازمند استفاده از یک شی مانند لباس زیر زنانه یا کفش زنانه است و زمانی که این شی در اختیار او قرار می گیرد تحریک جنسی او روی می دهد.
افراد مبتلا یادگارخواهی گاهی با تمرکز روی قسمت های غیر جنسی بدن مانند بازوها، موها و … به اوج لذت جنسی رسیده و تحریک آن ها صورت می پذیرد.
افرادی که مبتلا به یادگار خواهی هستند در اکثر مواقع یک شی را بغل کرده و با آن رابطه ی جنسی برقرار می ‌کنند. این اختلال در بین مردان شیوع بیشتری دارد به گونه‌ ای که در رابطه ی جنسی با همسر از او می‌ خواهند تا شی مورد نظر که آن ها را تحریک می کند، همراه خود داشته باشد. همان گونه که بیان شد این یادگارخواهی دو نوع، تمایل به اشیا یا تمایل به قسمت های غیر جنسی بدن را شامل می شود.

علائم یادگارخواهی کدامند؟

 علامت واضح این انحراف جنسی این است که فرد، وقتی به اوج لذت جنسی و ارگاسم می رسد که شی تحریک کننده یا عضوی از بدن که محرک او است در رابطه ی جنسی او باشد و گاهی در صورت نبود آن شی فرد می‌ تواند حداکثر ارگاسم را حتی در رابطه جنسی با همسرش تجربه نماید. محققان علائم یادگارخواهی را در 4  دسته قرار می دهند که به شرح زیر است:

  1. بیمار مدت زمانی 6 ماهه را صرف تمایلات شدید و تحریک کننده ی جنسی در مورد یک شی یا عضوی از بدن می کند.
  2.  وجود اختلالات در ارتباط و شغل به علت تمایل شدید او به آن شی یا عضو بدن
  3.  این افراد به دنبال شغل هایی می روند که بتوانند به شی مورد نظر نزدیک شده و در کنار آن باشند. برای مثال شخصی که عضو تحریک کننده ی او موی سر افراد است، سعی می ‌کند آرایشگر شود تا بیشتر از هر کس دیگری به موی افراد نزدیک باشد و با آن تحریک شود.
  4. علامت دیگری که در بعضی از افراد یادگارخواهی دیده می ‌شود عدم تمایل به رابطه جنسی با همسر و دوری کردن از رابطه زناشویی است.

 

علت های انحراف جنسی یادگارخواهی چیست؟

محققان شروع این اختلال را از دوران بلوغ می دانند ولی گاهی در بعضی از افراد شروع آن در دوران جوانی نیز دیده می شود. دلایل گوناگونی برای این انحراف جنسی بیان می شود که اصلی ترین آن، این است که فرد در دوران کودکی با چیزی رو به رو شده است که با آن تحریک می شده و کم کم با بلوغ خودارضایی های خود را با آن شی انجام می داده است و اکنون نسبت به آن شرطی شده است.
از دلایل دیگری که برای این نوع از انحراف جنسی بیان می شود این است که فرد از رابطه ی جنسی بهنجار و درست محروم بوده است و بعدها شاهد یک رفتار جنسی نادرست بوده و اکنون شروع به تقلید آن نموده است.
دلیل دیگری که پزشکان برای این اختلال بیان می کنند این است که فرد دچار ترس از مردانگی خود است و می ترسد مورد تحقیر دیگران واقع شود و یا آن ها او را طرد نمایند. ترس از طرد شدن و تحقیر از سوی همسر در این افراد بسیار بیشتر است. همین ترس باعث می شود تا این افراد به اشیا و اعضای بدن روی بیاورند و برای برقراری رابطه ی جنسی جذب آن ها شوند.

درمان های انحراف جنسی یادگارخواهی

از آن جایی که برای ایجاد این اختلال مدت زمان زیادی وقت سپری شده است برای درمان آن نیاز باید مدتی طولانی صرف شود و امکان ندارد فرد در طول مدت زمان کوتاهی این رفتار را کنار بگذارد. پزشکان برای درمان این انحراف جنسی از روش های مختلف دارودرمانی و روانکاوی استفاده می کنند و این روش ها را دائما تکرار می کنند تا زمانی که فرد، دیگر علائمی از این اختلال در خود نشان ندهد.
بعضی از پزشکان داروهای کاهنده ی وسواس را برای بیمار تجویز می کنند تا تمایل شخص نسبت به آن شی که باعث تحریک جنسی او می شود، کاهش یافته و از بین برود. از فوایدی که این داروها دارند این است که می توانند حواس پرتی فرد را برطرف کرده و تمرکز فرد را افزایش دهند. در نتیجه فرد با تمرکز بیشتری به درمان های یادگارخواهی پاسخ می دهد و روند درمان او سرعت بیشتری پیدا می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *