راه کارهای کاهش مشکلات روحی و روانی در جوانان و نوجوانان

در ادامه ی مقالات مربوط به اختلالات روانی نوجوانان و درمان آن ها، در این مقاله به ارائه راهکارهای کاهش مشکلات روحی و روانی نوجوانان، از دیدگاه متخصصان مشاوره نوجوان در اصفهان،می پردازیم.

چند توصیه جهت کاهش مشکلات روحی و روانی درجوانان و نوجوانان

1 . مسائل و مشکلات مشترک همانند در نوجوانان و جوانان نباید این تصور را پیش آورد که علل و عوامل آن مسائل نیز مشترک و همانند است. بنابراین برای کمک به نوجوانان وجوانان در حل مشکلات شخصیتی شان باید عوامل پیدایش آن ها را جستجو نمود و ریشه یابی کرد، سپس بر اساس آن علت ها به درمان پرداخت.

2 . رعایت مسأله بهداشت روانی بسیار اهمیت دارد. کارهای ارجاعی به نوجوان نباید آن قدردشوار باشد که نتوانند از عهده ی آن برآیند و با آنان طوری برخورد نشود که به ناامیدی و سرخوردگی کشیده شوند، به خواسته های معقول آن ها توجه شود و نیازهای طبیعی آن ها ارضا گردد، شخصیت آن ها باید مورد توجه قرار گیرد و از طردشدن شان جلوگیری شود، محیط خانوادگی آن ها را نیز باید اصلاح کرد و به خواب، استراحت، تفریح و غذای کافی آن ها توجه کرد.

3 . نوجوانان و جوانان را باید متوجه این امر نمود که آن ها خود مسئول حل مسائل و مشکلات خودشان هستند و والدین و مربیان فقط وظیفه ی کمک و راهنمایی دارند. باید نیرو و استعداد خودشان را برای حل مسائل شان به کمک گرفت، تا به اعتماد به نفس برسند.

4 . از نظر متخصصان مشاوره نوجوان دراصفهان ، اصولا مطرح نمودن مسائل شخصیتی نوجوانان و جوانان نباید آن چنان باشد که در آن ها ایجاد اضطراب و ترس نماید و این تصور برایشان به وجود آید که آن ها یک ناراحتی وبیماری خطرناکی دارند و یا یک شخص غیرطبیعی و غیرعادی هستند، به طوری که همه ی اطرافیان متوجه آن ها شده اند و برای درمان شان تلاش می نمایند؛ بلکه باید از طریق غیرمستقیم نوجوانان را به وجود مشکلات سنی خود متوجه کرد و به آن ها فهماند که همه ی مردم در سنین نوجوانی و جوانی دارای مشکلات مشابه می باشند و همه ی آن مسائل و مشکلات نیز قابل حل است و حتی اگر مشکلی هم وجود داشته باشد که قابل حل نباشد چندان غیرطبیعی نیست وهیچ گونه خطری برای آن ها ندارد.

5 . به نوجوانان و جوانان باید کمک کرد تا خود را بهتر بشناسند، با تغییرات بدنی و فیزیولوژیک خود به درستی آشنایی پیدا نمایند و آن ها را بپذیرند، امکانات فطری و اکتسابی خود رابشناسند و چگونگی برخورداری و استفاده از این امکانات را بدانند، محیط و امکانات رابشناسند و چگونگی سازگاری مطلوب با محیط و اطرافیان را نیز خوب یاد بگیرند.

حل مشکلات روحی و روانی در جوانان

6 . به نوجوانان و جوانان باید آموخت که بهترین کسانی که می توانند مشاور آن ها باشند، دردرجه اول والدین هستند و همیشه از آن ها راهنمایی بخواهند و برای آن ها درددل کنند. در عین حال هر نوجوانی باید فرد صالحی را که بیشتر دوست دارد، معلم، مدیر و یا یک فرد متخصص در زمینه ی  مشاوره نوجوان دراصفهان را به عنوان مشاور انتخاب کند و مسائل و مشکلاتش را با او در میان بگذارد. درمسائل زندگی عمیق شود، حقایق زندگی را مورد مطالعه قرار دهد و با شخص مطلع و مورداعتماد درباره ی آن ها به بحث و گفتگو بنشیند.

7 . تغییر محیط گاهی اوقات برای نوجوانان و جوانانی که دچار اختلالات شخصیتی شده اندموثر واقع می شود، یعنی ممکن است لازم باشد کلاس و یا مدرسه آن ها را عوض نمود، یاتغییر منزل و از محله ای به محله ی دیگر رفتن و یا در موارد حاد حتی از شهری به شهر دیگرمنتقل شدن می تواند به بهبود آن ها کمک نماید.

8 . برای جلوگیری از مبتلا شدن جوانان و نوجوانان به ترس و اضطراب علاوه بر رعایت نکاتی که قبلا ذکر شد باید از تهدید و ایجاد رعب و وحشت در آن ها خودداری نمود و تا حدامکان مسائل را برای آن ها قابل حل جلوه داد و آن ها را وادار کرد که به خود تلقین نمایند که دلیل برای ترسیدن وجود ندارد و دیگران نیز در شرایط مشابه نمی ترسند.

ضمنا چون دردوره ی نوجوانی و جوانی امر همانند سازی از اهمیت خاصی برخوردار است بهتر است آن هابا افراد جسور، شجاع و با شهامت دوست شوند و رفت و آمد نمایند تا افراد ترسو و بزدل سرمشق آن ها قرار نگیرند، هم چنان تمرینات ورزشی برای قوی نمودن جسم، قبول مسئولیت های اجتماعی، ایجاد اعتماد به نفس و تقویت اراده، و اطمینان دادن به آن ها که خطری متوجه شان نیست، در از بین بردن ترس و اضطراب بسیار موثر است.

9 . ایجاد اشتغال و سرگرمی بسیار اهمیت دارد، هر قدر که بیکاری و فراغت بیشتر باشد، ترس و اضطراب آن ها افزایش می یابد، باید سعی نمود آنان به وظیفه و فعالیتی معین اشتغال یابند، هم چنین وجود کارهای فکری مفید که مشغول کننده نیز باشند، خود در جلوگیری از پدید آمدن خیالات و تصورات مربوط به ترس و اضطراب موثر است.

10 . دعا کردن و راز و نیاز نمودن با خدا و سخن گفتن با او، کمک خواستن از او، توسل جستن به او، عبادت کردن و مسائل خود را با او در میان گذاشتن نیز باعث آرامش و سکون شده، درکاهش ناراحتی های شخصیتی موثر واقع می شود.

11 . معاشرت با دیگران و داشتن زندگی جمعی، دوری نمودن از انزوا و تنهایی، رابطه ی صمیمانه وگرم داشتن با افراد مختلف و مسافرت های دسته جمعی با افراد هم فکر و هم شأن می تواند در بهبود بعضی از اختلالات شخصیتی موثر باشد.

12 . در مواردی که هیچ یک از طرق و توصیه های فوق الذکر موثر واقع نگردید لازم است نوجوانان و جوانان را به روانشناس  ومتخصص مشاوره نوجوان دراصفهان و یا روان پزشک حاذق معرفی نمود و برای درمان جدی آن ها مراقبت های درمانی لازم را به عمل آورد و در مواردی که آنان از ملاقات باروانشناسان و یا متخصصین اعصاب و روان به خاطر مسائل فرهنگی و بدبینی های اجتماعی امتناع دارند، باید برایشان دقیقا توضیح داده شود که اختلالات روانی نیز مانند بیماری های جسمانی یک امر طبیعی است و هر کس همان طور که ممکن است مبتلا به بیماری های جسمی شود و در اثر درمان بهبود حاصل نماید، به همان اندازه احتمال دارد که دچارناراحتی های روانی نیز بشود و می تواند جهت درمان تحت نظر متخصصین بیماری های روانی قرار گیرد و بهبود یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *