اختلال تن مالی، مالش دوستی یا مالش کامی، نوعی انحراف جنسی یا پارافیلیا است که در آن فرد بیمار با انجام یا تصور تماس فیزیکی با افراد غریبه در مکان های عمومی، از نظر جنسی تحریک می شود. عمل تن مالی معمولا در محل های شلوغ مانند آسانسور، پله برقی، اتوبوس، قطار و مترو اتفاق می افتد و شخص قربانی معمولا تصور می کند که تماس فیزیکی به صورت تصادفی رخ داده است. مبتلایان به اختلال مالش دوستی مخصوصا به این دلیل چنین مکان های شلوغی را انتخاب می کنند تا در صورتی که قربانی عمدی بودن تماس یا لمس را فهمید، از فریاد کشیدن خجالت بکشد یا نگران این مسئله باشد که خودش مقصر شناخته شود.

برخی نظریه های موجود در انحرافات جنسی، فرض می کنند که بیمار، لمس یا تماس را به صورت بخشی از یک رابطه صمیمانه با قربانی خود تصور می کند. با این حال چنین نظریه هایی به تحقیقات بیشتر نیاز دارند. فرد بیمار پس از انجام تماس فیزیکی برای فرار تلاش می کند و بعضی از آنها، آلت تناسلی خود را به نحوی می پوشانند تا علائم نعوظ را که از لمس یا مالش با فرد غریبه حاصل شده را پنهان کنند. در شدیدترین موارد مالش دوستی یا تن مالی، بیمار در زمانی که نزدیک به قربانی قرار دارد، به طور مستقیم خود ارضایی می کند.

اختلال مالش دوستی چه علائم و نشانه هایی دارد؟

اختلال تن مالی و مالش دوستی با فانتزی یا رفتار واقعی ایجاد تماس با افراد در یک مکان عمومی سروکار دارد. معمولا این انحراف شامل مالش ناحیه جنسی یک فرد ناشناخته و اتفاق افتادن نعوظ در همان مکان است.

از نظر بالینی، اختلال مالش دوستی زمانی شناسایی می شود که فرد بیماری، چنین رفتارهایی را دست کم در یک بازه زمانی شش ماهه تکرار کند. همچنین اگر چنین افکار یا اعمالی با عملکرد روزانه شما تداخل پیدا کند، احتمال تشخیص اختلال تن مالی در شما بالا می رود.

مالش دوستی یا علاقه به تن مالی به چه علت در یک فرد به وجود می آید؟

در حوزه مطالعات جنسی، هیچ اجماعی بر علت مالش دوستی وجود ندارد. با این حال، به نظریه های زیر در این زمینه می توان اشاره کرد:

  • در این نظریه، فرد بیمار نخست به صورت تصادفی و در یک مکان عمومی با شخص دیگری تماس پیدا کرده و از نظر جنسی تحریک شده است. بنابراین تلاش می کند تا این تجربه را تکرار کند. ایجاد تماس یا لمس افراد غریبه، ممکن است جایگزین روش های سنتی تر رسیدن به برانگیختگی جنسی شود.
  • یک دلیل ممکن دیگر برای مالش دوستی، آن است که شخص احتمالا با رفتار عاطفی و صمیمانه جنسی مشکل داشته باشد. محتمل است که این حالت، ناشی از آناتومی غیر طبیعی مغز باشد که بر روی سلامت احساسی و کنترل انگیزه ها اثر می گذارد.
  • آسیب هایی که در کودکی به بیمار وارد شده اند، مانند سواستفاده جنسی و اختلال اضطراب، می توانند او را از داشتن یک رشد طبیعی در زمینه روانی- جنسی بازدارند. چنین افرادی ممکن است احساس کنند که داشتن تماس با یک غریبه و لمس او، واقعا شکلی از تحریک و صمیمیت پیش از رابطه جنسی است.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که علائم انحراف جنسی معمولا پیش از بزرگسالی نمود پیدا می کنند و کسی که در زندگی خود بیش از حد گرفتار رابطه جنسی است، ممکن است با احتمال بیشتری به اختلال مالش دوستی مبتلا باشد.

اختلال مالش دوستی چگونه تشخیص داده می شود؟

عموما اختلال تن مالی در صورتی در فرد تشخیص داده می شود که

(۱) او این رفتار را دست کم به مدت شش ماه ادامه دهد و عمل تن مالی با فانتزی های تحریک کننده مکرر و شدید همراه باشد و (۲) این فانتزی ها، تحریک ها و رفتارهای جنسی برای خود فرد یا دیگران ناخوشایند بوده و/ یا به جنبه های اجتماعی، شغلی و عملکردهای شخص آسیب بزنند. افرادی که در کودکی دچار یک مصیبت می شوند، معمولا در بزرگسالی اختلال مالش دوستی را بروز می دهند.

یک فرد مالش دوست چه خصوصیاتی دارد؟

بیشتر مجرمان این انحراف جنسی، در بازه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارند. گزارشات حاکی از آن هستند که چنین بیمارانی معمولا خجالتی و دارای محدودیت های جنسی و اجتماعی هستند. اکثر موارد تن مالی توسط مجرمان سمج انجام می گیرد، با این حال در معدود زمان هایی، قربانیان نیز با فرد بیمار همکاری می کنند. درصد زیادی از قربانیان تن مالی، خانم ها هستند.

چه روش های درمانی برای مقابله با مالش دوستی وجود دارند؟

در بسیاری از موارد، فردی که برای تشخیص و درمان اختلال خود اقدام می کند، متهم به انجام یک حمله جنسی یا جنایتی مشابه شده است. شما ممکن است به این دلیل درمان اختلال مالش دوستی یا تن مالی را مدنظر قرار دهید که خودتان مشکلی را شناسایی کرده یا اینکه فرد نزدیک دیگری در زندگیتان (مانند اعضای خانواده یا یک دوست)، چنین پیشنهادی را به شما داده باشد.

درمان مالش دوستی معمولا شامل روان درمانی و رفتار درمانی است. روان درمانی، که به نام صحبت درمانی نیز شناخته می شود، بر روی شناسایی عوامل رفتار مالش دوستی و برقراری استراتژی هایی برای تغییر مسیر افکار و احساسات شما تمرکز دارد. هدف از فرایند رفتار درمانی، آموزش کنترل انگیزه های ناگهانی برای لمس قربانیان، بدون رضایت آنهاست. در برخی از موارد نیز، مدروکسی پروژسترون استات، که عمدتا به عنوان یک هورمون جنسی زنانه شناخته می شود، برای کاهش میل جنسی فرد تجویز می گردد.

فرد مالش دوست چه زمانی باید به دنبال درمان خود باشد؟

تن مالی به عنوان یک تجاوز جنسی و عمل مجرمانه در نظر گرفته می شود. بنابراین اگر حدس می زنید که دچار اختلال مالش دوستی هستید، در اولین فرصت با یک مرکز مشاوره مطمئن تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که ابتلای شما به اختلال مالش دوستی، تقصیر خودتان نیست و برای امنیت و راحتی خودتان و دیگران، باید هر چه زودتر به دنبال روش های مناسب درمانی باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *