شناسایی فرد مناسب برای ازدواج


در مبحث قبلی به بررسی میزان آمادگی لازم برای ازدواج پرداختیم و بیان شد برخی افراد دلایلی صحیح و برخی دلایلی نادرست برای ازدواج دارند و به بررسی موردی دلایل درست ازدواج و دلایل نادرست ازدواج در جلسات مشاوره پیش از ازدواج دراصفهان پرداختیم . دراین مقاله نیز قصد بررسی وشناسایی ویژگی های افراد نامناسب برای ازدواج را داریم .

افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند

برخی از افراد برای ازدواج مناسب نیستند و باید از آنها پرهیز شود. برخی از خصلت ها و ویژگی ها هست، که ازدواج و زندگی مشترک را با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد ساخت. البته هیچ کدام ما بی عیب نیستیم و واضح است که هر کدام ما ضعف ها و کاستی های خاص خودمان را داریم. اما برخی از ویژگی های منفی هستند، که در مقایسه با سایر خصلت ها خطرناک تر و مخرب تر هستند و در صورتی که فردی صاحب آن ویژگی باشد، زندگی با او در واقع یک کابوس خواهد بود.

در زیر ویژگی هایی ذکر می شود که در صورت وجود آن، ازدواج با آن فرد زیان بخش و آسیب زننده خواهد بود و لازم است که از چنین فردی اجتناب شود.

1 افرادی که معتاد به مصرف مواد مخدر، الکل یا دارو هستند.

اگر دست خود را در آتش ببرید، حتماً خواهید سوخت.

اگر خود را جلوی ماشین بیاندازید حتماً زیر گرفته خواهید شد. اگر عاشق یک الکلی یا معتاد به موادمخدر  بشوید، حتماً آسیب خواهید دید.

کسی که معتاد به مصرف مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکی است، به واقع  فردی است که سعی میکند تا بر مغز خود با استفاده از یک ماده شیمیایی تاثیر بگذارد تا از مشکلات و دنیای واقعی دور شود.

ما با تعداد بی شماری از زوج ها و همسران در جلسات مشاوره خانواده دراصفهان روبرو می شویم که در ابتدای زندگی اعتیاد را یک امر عادی می دانسته اند یا فکر میکرده اند که موضوع چندان مهمی نیست و نامزد آنها پس از ازدواج مواد را ترک خواهد کرد و به این امید تن به ازدواج داده اند و بعد با یک زندگی بحران زده روبرو شده اند. زندگی پرملالتی که در آن بسیار آسیب دیده اند و راه های گریز از آن بسیار محدود بوده است .

برای آنکه به طور کاملا خلاصه با اعتیاد آشنا شویم، در اینجا اطلاعات محدودی می آوریم، تا تصویر صحیح تری از اعتیاد داشته باشیم.

76 درصد مردان و 65 درصد زنانی که معتاد به مصرف مواد هستند، یک بیماری روانی دیگر نیز دارند. (کاپلان، سادوک)

علایم افسردگی بین افراد مبتلا به سو مصرف مواد یا وابستگی به مواد شایع است (کاپلان، سادوک) و احتمال خودکشی موفق بین مبتلایان به بیماری سو مصرف مواد تقریباً 20 برابر بیشتراز کل جمعیت است.

از آنجا که فرد معتاد نیاز به درمان جدی دارد،  باید از ازدواج با اوپرهیز کرد.  این پرهیز از ازدواج تنها به دلیل خود اعتیاد نیست، بلکه به دلیل تاثیرات روانشناختی است که  مصرف مواد بر روی فرد بر جای میگذارد.

مثلاً مصرف مواد افیونی از قبیل تریاک، ایجاد خواب آلودگی،  بی اشتهایی، کاهش میل جنسی، کاهش فعالیت، تغییر در شخصیت، وراجی،  بیش فعالی، تحریکپذیری، پرخاشگری، تهییج بدبینی، ناتوانی جنسی و توهم میکند.

آیا با فردی که تحت تاثیر مواد دارای چنین شرایطی هست می توان ارتباط صمیمانه ای برقرار کرد؟

مساله اعتیاد یکی از جدی ترین مسائلی است که قبل از ازدواج باید به آن توجه کرد. در تحقیق قبل از ازدواج ، این مورد یکی از الزامات است. دانستن اینکه آیا یکی از اعضای اصلی خانواده ی فرد معتاد هست یا نه؟ نیز می تواند کمک کننده باشد، چرا که یک الگوی ژنتیک در بیماری سو مصرف مواد مشاهده میشود.  ازدواج با فرد معتاد یک خودآزاری و یک آسیب جدی است. اما اگرفردی را دوست دارید که معتاد است، تنها می توانید از او بخواهید که مواد را کنار بگذارد و برای ترک مواد کمک تخصصی بگیرد در صورتی که این فرد موفق به ترک مواد شد، ما درجلسات مشاوره پیش از ازدواج دراصفهان توصیه می کنیم  تا یک سال از ازدواج با او خودداری کنید. چون 12 ماه اول پس از قطع وابستگی  دوره ی پر خطری برای عود بیماری به شمار می رود. این دوره را اصطلاحاً دوره بهبود  موقت اولیه نامیده اند. (کاپلان، سادوک) پس از آن همچنان باید با احتیاط بسیار با چنین افرادی ازدواج کرد.

یک فرد معتاد، لازم است تا به خودش بپردازد و در ابتدا بیماری خود را درمان کند. بسیاری از این افراد برای فرار از واقعیت اعتیاد، ممکن است رو به ازدواج آورند. و یا حتی خانواده های آنها تصور کنند که ازدواج میتواند درمان اعتیاد آنها باشد. درمان اعتیاد همانند درمان دیگر بیماری های روانشناختی، یک درمان کاملاً متمرکز و تعریف شده است و ازدواج تنها میتواند استرس این افراد را اضافه کند و مصرف مواد آنها را افزایش دهد.

تراژدی وخیمی که در جامعه ما در این سال ها روی داد تراژدی همسران معتادان تزریقی بود. بسیاری از این معتادان به دلیل استفاده از سرنگ مشترک دچار بیماری ایدز شدند و به دلیل ارتباط جنسی با همسران خود، همسران آنها نیزدچار این بیماری مهلک شدند.

آیا آنها باور میکردند که روزی دچار چنین تراژدی مهیبی شوند؟

فرد مناسب برای ازدواج

2 افرادی که به سرعت و به شدت خشمگین میشوند.

همه ی ما در زندگی خود خشمگین میشویم. وقتی که اوضاع بروفق مراد نیست، وقتی که ناراحت هستیم، یا در حق ما بی عدالتی شده است، خشمگین می شویم. این نوع از خشم طبیعی است و همه ی ما آن را احساس میکنیم، اما برخی افراد به طور ناگهانی و با شدت بسیار زیاد خشمگین میشوند. یا به عبارت دیگر خشم آنها غیرمعمولی و نامتناسب است.

زندگی با چنین افرادی یک تجربه ی بسیار وحشتناک است. این افراد با خشم خود، همسر و فرزندانشان را کنترل میکنند. وقتی با چنین افرادی روبرو می شویم، برای این که مورد حمله ی خشم آنها واقع نشویم ، رفتار خود را بسیار کنترل می کنیم و در حال ترس از آنها به سر می بریم ، چرا که هر لحظه احتمال آن می رود که عصبانی شوند و خشم خود را با شدت هرچه تمام تر بروز دهند . کنترل رفتار در برابر این گونه افراد برای مدتی کوتاه امکان پذیراست، اما در زندگی مشترک حقیقتاً انرژی فراوانی از انسان می گیرد.

در زیر برخی از نشانه های هشدار مربوط به خشم ناگهانی و بدون کنترل آورده شده است:

  • هنگامی که برخی چیزهای کوچک مطابق میل او نیست، از کوره در رفته و خشم خود را روی کسانی که در اطراف او باشند، خالی میکند.
  • هنگامی که با نظراو موافق نیستید، با فریاد، بد دهنی و تهدید پاسخ میدهد.
  • هنگامی که از او می خواهید تا کار سادهای را برایتان انجام دهد، حالت تدافعی گرفته و مخالفت میکند .
  • هنگامی که به او توضیح می دهید که رفتارش چه تاثیری بر شما می گذارد، احساس میکند که به او حمله شده است و متقابلاً بی رحمانه به شما حمله میکند.
  • خشم خود را با کوبیدن در، قطع تلفن، ترک اتاق و … بروز می دهد.
  • خلق و خویش به ناگهان از وضعیتی مهربان، گرم و صمیمی ، در عرض تنها چند ثانیه به وضعیتی عصبانی تغییرمیکند.
  • وقتی کاری را که می خواهد برایش انجام نمی دهید، یا مرتکب اشتباهی می شوید، آمادگی او برای اینکه داد بزند و شما را تحقیر کند، بالاست.
  • به کرات در مکان های عمومی نظیررستورانها ، مراکز خرید، خانه ی دوستان و… صدایش را بلند کرده و یا عصبانی می شود.
  • خشم خود را به صورت فیزیکی و با زدن و یا پرت کردن اشیا و هل دادن و یا زدن شما و یا دیگری نشان میدهد.

قبل از ازدواج لازم است که به مساله ی خشم توجه کنیم.  در صورتی که فرد مورد نظر شما در کنترل خشم خود مشکل دارد و به شدت خشمگین می شود، ارتباط شما در آینده مخدوش خواهد بود . از ازدواج با چنین افرادی باید پرهیز کرد زیرا زندگی با چنین افرادی به شدت آسیب زننده است که به کرات درجلسات مشاوره طلاق دراصفهان ، مشاهده می شود ، علت  بسیاری از نارضایتی های زوجین ، همین خشم های کنترل نشده می باشد .

تعدادی از این افراد بعد از ازدواج خشم خود را با زدن همسر خود خالی میکنند. در ادبیات علمی آنها را به عنوان همسرآزار میشناسیم. همسرآزاری یک مورد بسیار جدی در روابط خانوادگی به شمار میرود. برخی از خانم ها، پس از ازدواج متوجه میشوند که همسر آنها دست بزن دارد وخشم خود را با زدن آنها کاهش می دهد. بسیاری از این خانم ها اولین باری که متوجه این مساله می شوند، بهت زده می شوند، و نمی دانند که چه باید بکنند. همسر آنها در عین حال که به آنها ابراز عشق و صمیمیت می کند، در لحظه ی عصبانیت به راحتی آنها را میزند و بد دهنی میکند.

زمانی که این خانمها از شوهران خود می خواهند که رفتار خود را تغییردهند ، آنها معمولاً اظهار میکنند که: «تو نباید کاری کنی که من عصبانی شوم » و به این صورت سعی در کنترل همسر خود دارند . خانمی که با امید فراوانی به زندگی مشترک پا گذاشته، پس از عقد ازدواج، اولین سیلی را که از همسر خود می خورد، احساس درد، تنهایی، شرم، خجالت، ناتوانی، خشم و افسردگی میکند.

عزت نفس آنها شدیداً آسیب می بیند و معمولاً ناتوان از تصمیم گیری، به زندگی با شوهر آزارگر خود ادامه می دهند. همسران آزار دیده بعضاً به قدری تحقیرمی شوند، که زندگی با آزار دهنده ی خود را توجیه میکنند و برای نجات آنها از شرایط آزار نیاز به روان درمانی هست.

این مبحث ادامه دارد …

منبع: کتاب آموزش پیش ازدواج (نوشته ای از مهدی میر محمد صادقی)

گردآورنده : عارفه نصراصفهانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *