ادامه ی مقاله ی بررسی وشناسایی ویژگی های افراد نامناسب برای ازدواج

در مباحث قبلی به بررسی میزان آمادگی لازم برای ازدواج پرداختیم و بیان شد برخی افراد دلایلی صحیح و برخی دلایلی نادرست برای ازدواج دارند و به بررسی موردی دلایل درست ازدواج ودلایل نادرست ازدواج  در جلسات مشاوره پیش از ازدواج دراصفهان پرداختیم . دراین مقاله نیز در ادامه مقاله ی قبلی به بررسی وشناسایی  دیگر ویژگی های افراد نامناسب برای ازدواج می پردازیم .

3 افرادی که مسولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند.

این افراد معمولاً دیگران را به خاطر مشکلات و مسائل زندگی خود مسول می دانند و آنها را سرزنش می کنند. آنها مسولیت سهمی که خود در ایجاد آن مشکلاتداشته اند را بر عهده نمی گیرند. وقتی با چنین افرادی روبرو شویم ، معمولاً داستان های فراوانی از ظلم دیگران و مظلومیت آنها می شنویم. اما باید مراقب بود  ،شاید نفر بعدی خود ما خواهیم بود .

برخی از ویژگی های افرادی که مسولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند عبارتند از:

  • این افراد به ندرت مستقیماً و با صراحت عصبانیت و خشم خود را بیان می کنند. در عوض مدام گله و شکایت می کنند و قیافه ی ناراحت به خود می گیرند.
  • هنگامی که به او راه حلی برای مشکلاتش ارائه میشود، همواره دلیلی پیدا می کند که چرا این راه حل یا این پیشنهاد مفید نیست. گویا همه ی راه حل ها برای آنها مفید نیست.
  • هیچگاه صریح و مستقیم ناراحتی خود را بیان نمی کنند و فرد مقابل را مجبور به حدس زدن می کنند، گویا باید با زور از آنها اطلاعات را بیرون کشید.
  • وقتی به آنها عشق می ورزیم، احساس می کنیم که تلاش ما بی ثمر است. آنها نمی توانند به سادگی پذیرای عشق باشند.
  • همیشه چیزی هست که او را ناراحت کند و همیشه بد عنق است.
  • دلش به حال خودش می سوزد و اغلب به خاطر خودش تاسف می خورد و آن را بیان میکند.
  • به جای این که تصمیم بگیرد و اقدام کند بیشتر وقتش را به گله و شکایت از روزگار و حوادث میپردازد.
  • هنوز دیگران را (والدین، دوستان، خانواده ، اقوام) به خاطر گذشته ی خود سرزنش می کند و آنها را مسول زندگی خود میداند.
  • بسیار دیده می شود که احساس می کنند در دام افتاده اند بدون اینکه هیچ راه گریزی داشته باشند.
  • به موفقیت و خوشبختی دیگران حسادت میکنند و خود را با آنها مقایسه میکنند.

با توجه به تجاربی که درطی سال ها  در جلسات مشاوره خانواده در اصفهان کسب کرده ایم ، مشاهده شده این افراد چند ویژگی اصلی دارند که عبارتند از:

الف هرگز مسولیت پذیری دربرابر شرایط و اتفاقات زندگی خود ندارد .

آنها به حال خود تاسف می خوردند، گله و شکایت می کنند و هر کار دیگری انجام می دهند بدون این که اقدامی در جهت بهبود اوضاع صورت دهند . کافی است به آن ها پیشنهاد دهید که چگونه می توانند احساس بهتری داشته باشند، یا مساله ی خود را حلکنند. آنگاه با فهرست بلند بالایی از انواع دلایلی روبرو خواهید شد، که چرا آن پیشنهاد برای آنها مفید نیست. برخی از این افراد منتظر هستند تا شما یا دیگری نجات شان دهد و برخی دیگر فقط احساس ترحم و همدردی دیگران و توجه آنها را می طلبند.

ب دیگران را به خاطرمشکلات خود سرزنش می کنند.

از نگاه این افراد همیشه تقصیر همه چیز به گردن دیگری است. آنان دائماً والدین، بچه ها، همسر، دوستان، وضع سلامتی و بهداشت، اقتصاد و … را به خاطر بد بختی و عدم رضایت خود سرزنش میکنند.

ج خشم خود را آشکارا بروز نمیدهند.

آنان جملاتی به کار می برند که ظاهراً خصومت آمیز نیست، اما به طرزی غیرمستقیم، خصومت و تنفر خود را نسبت به شما بیان می کنند. این جملات به آنها کمک میکند تا ظاهر«غیر عصبانی» خود را حفظ کنند .

د فکرمیکنند که ضعیف و درمانده هستند.

«نمیتوانم»، «نمیشود»، «هرگز» و… عبارت های رایج و متداولی است که این افراد به کار  می برند. آن ها معمولاً انجام کارهای خود را به تعویق می اندازند، چرا که به خود اعتماد کافی ندارند. آنها امیدوارند که دیگران آنها را حمایت کنند و نجات دهند . همگی ما زمانی ممکن است چنین احساساتی داشته باشیم، اما این احساسات تمام زندگی این گونه افراد را فرا گرفته است.

در ابتدا که با شخصی از این دست روبرو می شویم، از آنجا که تجربه ی مشابه با او را داریم، با او همدردی می کنیم و سعی می کنیم به او .کمک کنیم اما این افراد معمولاً ما را ناکام می کنند و در نهایت نسبت به آنها احساس بی تفاوتی و بی اعتنایی پیدا میکنیم. زندگی با چنین افرادی یک تجربه ی سخت ودشوار است. این افراد برای زندگی مشترک مناسب نیستند و زندگی را به کام همسر و فرزندان تلخ میکنند.

4 افرادی که دیگران را کنترل می کنند.

افرادی که دیگران را کنترل می کنند، درست مقابل افرادی هستند که مسولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند. فردی که مسوولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرد اغلب از تصمیم گرفتن دوری می کند. اما افرادی که دیگران را کنترل می کنند، می باید همه ی تصمیم ها را خودشان بگیرند . افرادی که مسولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند، همیشه چشم به کمک و یاری دیگران دوخته اند، اما افراد کنترل کننده هرگز درخواست کمک نمی کنند. افرادی که مسولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند، منتظر هستند که به آنها بگوییم چه کار کنند، اما افراد کنترل کننده به دیگران می گویند که چه کار بایدبکنند و برای دیگران تعیین تکلیف می کنند.

آنها میخواهند کنترل همه چیز در دست خودشان باشد و هر کاری خواهند کرد تا مب ادا احساس کنند که چیزی تحت تسلط و کنترل آنها نیست .

افرادی که دیگران را کنترل میکنند دارای ویژگیهای زیرهستند:

  • از لحاظ عاطفی محدود و بسته هستند .آنها به سادگی احساسات و عواطف خود را بروز نمیدهند.
  • حس مالکیت زیادی دارند.
  • بسیار حسود هستند .
  • به راحتی وقتی چیزی مطابق میل آنها نیست و یا هنگامی که احساس می کنند روی اوضاع کنترل کافی ندارند، عصبانی میشوند.
  • معمولاً دارای عادتهای وسواسی هستند.
  • اصلاً خوش ندارند که کسی به آنها بگوید چه کار کنند ، چرا که احساس می کنند کنترل در دستشان نیست.
  • این افراد معمولاً والدینی سلطه جو و انتقادگر می شوند. چرا که کنترل کمی می توان بر کودکان اعمال کرد.

افراد کنترل کننده معمولاً کمتر به درمان خود می پردازند، زیرا در درمان ، احساس عدم کنترل و احساس تسلط درمانگر، آنها را رنج می دهد و نمی توانند کنترل درمانگر را بر زندگی خود بپذیرند. چنین افرادی مطمئناً تسلط و کنترل همسررا در زندگی نمی پذیرند. لازم است که همه چیز در کنترل آنها باشد . این افراد معمولاً بر همسر و فرزندان بیشترین کنترل را اعمال می کنند و خشم زیادی را در آنها ایجاد می کنند. ازدواج با چنین افرادی، به معنای پذیرش سلطه و کنترل آنها برزندگی خودمان است.

 

این مبحث ادامه دارد …

منبع: کتاب آموزش پیش ازدواج (نوشته ای از مهدی میر محمد صادقی)

گردآورنده : عارفه نصراصفهانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *